Lektion 5I den h�r lektionen ska vi f�rbereda sidan index.txt s� att vi kan ftp:a den till v�r hemsideplats. N�r en sida ligger ute p� n�tet, ska den vissa saker. Om det �r om dina katter eller dina resor som visas �r helt okej. Men det finns mera saker som kan vara intressant f�r en surfare och �ven f�r dig. Att ha en �verskrift �r det inte mycket att orda om men att ha en fotnot kan vara en bra sak. I en fotnot kan du skriva ditt namn, din email, datumet f�r sidans uppdatering och �ven sidans adress. Att s�tta sidans adress �r en bra ide f�r om du hittar n�t som ser intressant ut och du skriver ut sidan p� skrivaren s� f�r du med adressen l�ngst ner p� dokumentet. Man kan g�ra detta p� m�nga bra s�tt med roliga bilder eller en f�rgad girlang eller en vanlig htmlhorisontal linje. Vi v�ljer en vanlig linje d� vi inte kan hantera bilder och annat �nnu. Ni kan byta ut linjen n�r ni vill senare. Taggen f�r en horisontell linje �r HR. Den skrivs bara som <HR>. Du beh�ver inte skriva en slut tagg f�r linjen arbetar efter din hemsida storlek. �ppna index.txt och skriv en info om dig och en HR-tagg. Innan ni b�rjar skriva t�nk noga s� att ni planerar hur infot ska se ut. Om ni vill att allt ska st� under linjen s� skriver ni bara rakt ut som det ska st�. Vill ni att det ska vara mellan rum i mellan s� vet ni vilken tagg ni ska ha. Och om ni vill ha det st� i h�gra h�rnet under varandra s� har ni ju l�rt er hur man g�r eller hur. S� h�r ska det se ut som exempel <HTML> Lektion 5 ovn1 Jas�, ni vill ha det under varandra men i mitten av sidan!! Ja, d� f�r v�l jag ber�tta om det d�.
<P ALIGN="LEFT">S� h�r skriver vi en v�nster st�lld text<BR> </P> <P ALIGN="CENTER">S� h�r skriver vi en centrerad st�lld text<BR> </P> <P ALIGN="RIGHT">S� h�r skriver vi en h�ger st�lld text</P>
Vi ska g� igenom detta l�nga kod som vi ser allra f�rst. f�rst taggen < sen P men nu skriver vi inte > f�r vi ska tala om f�r datorn att P ska g�ra n� mer f�rutom att g�ra ett stycke. ALIGN betydar att s�tta text p� n�t st�lle. Vi anv�nder oss av RIGHT=h�ger, LEFT=v�nster och CENTER=centrera. Ett annat s�tt �r att anv�nda koden CENTER skrivs s� h�r. <CENTER> och </CENTER> Den kan du anv�nda n�r du har ett stort stycke text eller en bild och vill ha den centrerad. Spara index.txt som provindex.txt ist�llet
och �ppna en ny index.txt s� ska vi g�ra en sida som vi ska skicka ut i n�tet. Jag t�nker ha denna sida f�r att skriv vad ni vill uppn� med er sida.
S� h�r ser min sida ut. Lektion 5 ovn2 N�r man spara en sida som index.html s� f�rst�r alla datorer p� n�tet att detta �r ett html-sida. Men varf�r sparar man med namnet index? Alla datorer kollar igenom dina filer som han (hon?) f�r och han letar efter en fil som heter index. N�r du s�ker din sida s� vet datorn att han alltid ska visa den sidan f�rst. Nu kan man skriva index p� ett annat s�tt. index.htm f�r det betyder samma sak, men av egen erfarenhet s� finns det webbhotel p� n�tet som fortfarande vill ha index.html som indexfil. Nu har vi en sida, f�rhoppningsvis s� har du f�tt din lapp fr�n passagen om inte s� kan du kolla igenom alla lektioner och repetera. Vi andra hoppaar �ver till n�sta kapitel och ftp:ar som det heter. Ni som m�ste v�nta p� brevet kan ju skaffa en egen e-mail alldeles gratis hos n�n leverant�r. Jag har kurir men det finns flera. Vill du veta hur man skaffar s� har jag gjort en specialsida bara f�r dig. :-) Som vanligt s� hittar ni en lista p� alla dom konstiga ord vi l�rt oss p� sidan html-koder och jag f�r tacka f�r denna g�ng. �ver till ftp-studion.
F�rra kapitlet Till hemsidan N�sta kapitel Last time i update this page was 31 aug 1998 |
Inneh�llet i denna bok p� n�tet f�r varken helt
eller delvis kopieras eller lagra p� maskinl�sbart medium eller annat utan
upphovsr�ttsinnehavarens skriftliga tillst�nd. |