Lektion 8Lite sm�tt och gott I detta avsnitt ska vi g� igenom lite olika saker som jag inte har tagit upp �nnu. Det blir lite som en repetion och lite extra saker till det du redan l�rt. Vi b�rjar med att f�rgs�tta bakrunden coden ser ut s� h�r. <BODY BGCOLOR="#XXXXXX"> och text f�rg ser ut s� h�r. <TEXT="#XXXXXX"> Dom h�r s�tter man n�r man vill t ex ha en r�d bakrund och gul text. N�r du skriver BODY taggen s� skriver du dessa taggar efter BODY. N�r du g�r s� h�r s� blir det s� �ver hela sidan. F�r att f�rga text p� ett speciellt st�lle s� ska ni skriva. <FONT COLOR="XXXXXX">. N�r ni vill �ndra p� textens storlek s� ska ni skriva. <FONT SIZE="- eller + x"> X �r en siffra och den g�r fr�n 1-8. 3 brukar vara standard men det best�mmer du sj�lv. Jaha, nu var det bara typsnittet kvar och den ser ut s� h�r. <FONT FACE="Bookman Old Styles(som denna sida ��r skriven med), Ariel"> jag vill att ni alltid skriver helst 2 st f�r om ni skriver en som inte finns i surfarens browser s� ser han en vanlig font som �r f�rvald. Ni som vill vara sn�lla mot Macsurfare ska ta med Helvetica. Hur ser nu detta ut om vi skriver det tillsammans. Nedanf�r �r ett f�rslag som ni kan titta p�. hej hopp <FONT FACE="Arial, Chicago" COLOR="#FF0000" SIZE="+2">hej hopp</FONT>Om ni studerar texten s� ser ni att ni beh�ver bara skriva font en g�ng. S� fort man skrivit en startkod s� g�ller den tills man skriver stoppkoden. Detta g�ller alla koder som har ett attribut typ storlek f�rg eller m�ngd av n�t slag. Nu finns det lite fler koder som du kan anv�nda dig av efter <FONT> LINK avg�r f�rgen p� din l�nk och VLINK s�tter f�rg som talar om att folk har bes�kt l�nken redan. ALINK Den sista best�mmer vilken f�rg en link ska ha n�r dom har klickat p� den. N�r ni ska s�tta f�rg p� er bakrund s� ska ni alltid g�ra det �ven om ni bara vill ha vit bakrund. Om ni inte s�tter n�n f�rg s� kan den bli gr� i vissa browsers. Hur s�tter man f�rgen d�. det �r ingen l�tt fr�ga f�r det beror p� din dator och surfarens dator. Det finns 16777216 olika f�rger och det �r sv�rt att h�lla reda p� allas kod. Jag har r�knat upp dom vanligaste som finns p� denna sida. Om du anv�nder n�n av dessa f�rger s� ser surfaren exakt dom f�rger du s�tter p� din hemsida. Men om han bara kan se dom h�r 16 och du har n�n annan f�rgkod s� f�rs�ker datorn att visa den n�rmaste f�rgen som st�mmer. Du kan ju t�nka dig hur det kan se ut. Hur man r�knar ut och hur man kan anv�nda olika program f�r att se en f�rgs kod finns p� f�rgsidan. Vi har g�tt igenom P och BR och dom har sina f�rdelar men dom kan �ven skada din text. Det finns vissa ord som inte f�r brytas i tv� delar och �ven siffror ocks�. f�r att ha kontroll p� detta s� anv�nder man koden <NOBR> och </NOBR>. Givetvis s�tter man dom runt det ord du vill ha helt :-) Kommer ni ih�g HR. Horisontal linje. Man kan g�ra den i olika storlekar och i annat utseende ocks�. F�r att andra storlek s� skriver man. <HR SIZE="x">. 3 s� blir den 3 punkter tjock. Vill du ha en specifik l�ngd s� skriv WIDTH=x eller %>. Du kan �ven anv�nda ALIGN f�r att tala om var den ska ligga. Vill du f�rgl�gga den s� anv�nd COLOR f�r det och vill du ha en h�ftig effekt s� skriv NOSHADE. Hur det ser ut t�nker jag inte s�ga, f�r annars s� kommer du ju inte att prova den. :-) N�r du skriver � � � och s�na konstiga tecken s� kan alla i norden se det men dom stackars m�nniskorna som fins utanf�r norden kan inte se det. F�r att skriva konstiga tecken som typ: < Med flera s� finns det specialtecken f�r det. Dom kan skrivas i bokst�ver och siffror. Vi tar �. mÖbler eller mÖbler betyder m�bler Du f�r anv�nda vilken du vill f�r mig men v�lj en och l�r dig det. Om du vill att andra m�nniskor p� denna jord ska se din hemsida s� skriv dessa tecken ist�llet f�r den vanliga � � �. Prova lite s� f�r du snart kl�m p� detta. Om du tittar p� den h�r gifbilderna s� ser du en ram runt den f�rsta av dom. Det betyder att jag har l�nkat den till en annan hemsida och f�r att ta bort den d�r ramen s� skriver du BORDER="0". Om du pekar med musen p� den andra s� �r E:et men inte dom andra bokst�verna en l�nk men hur jag gjorde det ska vi prata om i en senare lektion. Det vart kanske lite mycket denna g�ng men det �r bara att l�sa den igen om det var sv�rt och som vanligt ni vet mailadressen. Vi ses.
F�rra lektion Till hemsidan N�sta lektion Last time i update this page was 04 sep 1998 |
Inneh�llet i denna bok p� n�tet f�r varken helt
eller delvis kopieras eller lagra p� maskinl�sbart medium eller annat utan
upphovsr�ttsinnehavarens skriftliga tillst�nd. |