Andra Moseboken kap 20
Buden givna av Gud till Moses, troligen �r 1446 f. Kr.
- Med korta kommentarer -
F�rsta Budet
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte g�ra dig n�gon bildstod eller n�gon avbild av det som �r uppe i himlen eller nere p� jorden eller av det som �r i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tj�na dem.
Allt det som hj�rtat f�ster sig vid kan bli en avgud. En avgud blir det som mitt inre �lskar och finner trygghet i men som egentligen drar mig allt l�ngre bort fr�n den Ende och levande Guden. S� fort Gud kommer bort fr�n mitt centrum uppst�r avgudar.
Andra Budet
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte l�ta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.
Den missbrukar Guds namn som gycklar eller h�dar Gud, och likas� den som anv�nder Guds namn neds�ttande, tankl�st och utan allvar. �ven den som anv�nder Guds namn i ed missbrukar Guds namn. Ocks� kristna, s�rskilt f�rkunnare, som l�ttsinnigt och ofta p�st�r att Gud, Jesus eller Anden talat till dem bryter mot detta budord.
Tredje Budet
T�nk p� sabbatsdagen s� att du helgar den.
Det �r nyttigt och bra p� alla s�tt om vi kan avskilja en dag i veckan till att vila fr�n det dagliga arbetet och ta mer tid med Gud och hans ord. Kristna har av gammal god tradition h�llit s�ndagen, den dag d� Kristus uppstod, som sin sabbatsdag.
Fj�rde Budet
Hedra din far och din mor.
Det betyder att lyda och visa respekt f�r sina f�r�ldrar, och att p� deras �lderdom ta v�l hand om dem i omsorg och k�rlek.
Femte Budet
Du skall inte m�rda.
Detta �r varken ett f�rbud mot d�dsstraff eller mot n�dv�rnsr�tten eller mot ett lands f�rsvarsmakt. Den d�remot som med upps�t m�rdar har startat ett krig mot m�nskligheten och ytterst mot Gud som skapat m�nniskan till sin avbild.
Enligt Jesus bryter ocks� den som hatar sin n�sta mot detta budord. (Matt 5:21-22.)
Sj�tte Budet
Du skall inte beg� �ktenskapsbrott.
H�r avses olika slags sexuella relationer utanf�r �ktenskapets ram. Och som regel �ven skilsm�ssa med omgifte.
Sjunde Budet
Du skall inte stj�la.
�ttonde Budet
Du skall inte b�ra falskt vittnesb�rd mot din n�sta.
Att inte h�lla sig till sanningen i domstol, att i vardagslivet f�rtala och att ljuga, att tala neds�ttande om sin n�sta - allt s�dant bryter mot detta bud.
Nionde Budet
Du skall inte ha beg�r till din n�stas hus.
Tionde Budet
Du skall inte ha beg�r till din n�stas hustru .. inte heller till .. n�got annat som tillh�r din n�sta.
De tv� sista buden f�rdjupar och ger tyngd �t alla budorden. De handlar om beg�r och �tr�. Det �r inte nog med att l�ta bli att stj�la eller beg� �ktenskapsbrott, Gud f�rbjuder �ven hj�rtats lust d�rtill. (Matt 5:27-28.)

Gud V�lsigne Dig
AMEN
| Fader V�r | | | De 10 Budorden | | | K�rlekens Lov | | | Psalm 23 |
|---|