denoodzaakvan creedence

TOP-10 LIVE-OPNAMEN
van
Dirk Huiberts

wat is de noodzaak?

wie zijn de noodzaak?

noodzaak-
nieuws

Inleiding

Vergis ik me, of verschijnen er de laatste jaren inderdaad veel minder live-albums dan, pakweg, in de jaren zeventig? Als ik mijn platencollectie doorloop zitten daar zeker tientallen live-platen bij. Iedere zichzelf respecterende groep maakte er immers wel een, vaak op dubbel-elpee; pretentieuze groepen als Yes en ELP maakten natuurlijk driedubbele live-elpees.

Zijn live-albums momenteel minder in trek? Zijn de huidige groepen minder in staat om hun studioprestaties live te evenaren? Hechten de platenmaatschappijen minder commercieel belang aan live-opnamen? Interessante vragen!

Als ik mijn lijstje zo eens bekijk kom ik tot de conclusie dat er verschillende redenen zijn waarom deze live-opnames bij mijn favoriete tien terecht zijn gekomen.
Sommige opnames zijn van optredens die ik zelf heb bijgewoond, andere heb ik gekozen vanwege het 'historische' karakter van de opname.

Maar de echte live-krakers zijn toch de opnames die een volledig nieuwe bewerking van een bestaand nummer bieden. Tot die categorie reken ik bijvoorbeeld Bob Marley's uitvoering van 'No woman no cry' uit 1975; wie kan zich sindsdien het nummer überhaupt nog anders dan live voorstellen?

Mijn conclusie: de live-albums moeten weer terug komen, absolutely!

De tien

noodzaak-
opdracht

noodzaak-
projecten

noodzaak-
lijstjes

noodzaak-
gasten

noodzaak-
links

noodzaak-
dank

noodzaak-
home

english
version

1. Silent air
    The Sound
    cd In the Hothouse, Renascent, 1996

2. I've been lovin' you too long
    Ike and Tina Turner
    cd The Best of Ike and Tina Turner, United Artist Records, 1976

3. Live!
    Bob Marley & the Wailers
    Island, 1975

4. Who knows
    Jimi Hendrix
    cd Band of gypsies, MCA, 1970

5. Live
    Willy DeVille
    Fnac, 1993

6. A little cocaine
    Lee Clayton
    cd Another night, SBK, 1989

7. Unplugged
    Neil Young
    Reprise, 1993

8. Viva! Roxy Music
    Roxy Music
    Island, 1976

9. A black and white night
    Roy Orbison & Friends
    Virgin, 1989

10. Trust in me
    Belly
    Radio-opname VPRO, Villa 65, 1993

Terug naar top-10 index

[wat?]  [wie?]  [nieuws]  [opdracht]  [projecten]  [lijstjes]  [gasten]  [links]
[dank]  [home]  [english version]

e-mail de noodzaak

© de noodzaak van creedence, 1998
all links reserved