To the colorprints of Jha MaZuMa..Eemlander Slag/NewEemlandia..To the colorprints of Jha MaZuMa..E-mailadressen..To the colorprints of Jha MaZuMa..Stadskoor Eemnes (archief)..To the colorprints of Jha MaZuMa..Lab Mazuma..To the colorprints of Jha MaZuMa..Morgenlach E'media..To the colorprints of Jha MaZuMa..Stichting Helder Denken..To the colorprints of Jha MaZuMa..¡Hola E'bella! para Costa Rica..To the colorprints of Jha MaZuMa

[<][^][>]

Treinreis van Moskou naar Peking via Irkoetsk en Ulaan-Bator.

Een verslag van Ellen Scholten.

Klaarwakker voor de wekker afloopt. Douchen, aankleden, sapje persen, koffie en thee zetten. Fritz wekken, laatste dingen inpakken, slotjes op de koffer en tas. “Zullen we en trein eerder nemen?” vraagt Fritz. “Ja, dat kan makkelijk, klaar is klaar.” Kwart over 6 lopen we naar het station. Alleen Fz koopt een kaartje, het KLM ticket is tevens treinkaartje. Ik heb een wee gevoel in mijn buik. De reisblues. Het is ook zo spannend.

1 Vertrek naar Moskou 

De trein stopt al als ik nog in mijn pon loop. Veel beweging van vrouwen op het station. Het perron is een strook beton. Veel vrouwen met tassen vol voedsel, flessen water, limonades en instant food. Wij hebben nog niks nodig. J. heeft veel koeken enzovoort, ik veel soep. Nooit aan snoep of koeken gedacht. Maar vast voedsel in de vorm van Liga was ook slim geweest. Het regent. Af en toe passeren we een nederzetting, daar is meestal ook iets van industrie. Veelal houtopslag, zagerijen. Veel mensen zijn in de moestuin om het huis aan het werk, inmiddels in de zon. Regelmatig is er een pracht vergezicht. Wanneer we een rivier passeren neem ik een foto omdat de trein dan heel langzaam rijdt. De volgende stop is rond 11:52 tot 12:09. Dat laatste is heel belangrijk. De trein vertrekt gewoon. Er staan weer veel vrouwen op het perron.

2 Baikal Express 

Laat wakker, maar wel vroeg wezen plassen. J. gaat eerst poedelen, ik stop de lakens, dekens en het matras in de bak onder de bank. Vandaag is er een heel ander uitzicht. Veel meer bloemen, hele andere kleuren en heel veel witte vlinders. Zoveel heb ik er in tijden niet gezien. Hier is het bergachtig. J. dacht dat de huisjes vakantiehuisjes zijn. Je kan direct zien of een huis bewoond is, of dat de bewoner niks meer kan, dan ligt de tuin om het huisje braak. Overal wordt verbouwd. Men moet het hier hebben van de opbrengst van de tuin. Er wordt veel gewerkt. Uren sta ik in het gangpad te genieten van het uitzicht. J. heeft een duffe dag

3 Vergezichten

De wekker loopt af als ik al onder de douche sta. Vandaag opnieuw naar de boot voor een tocht naar het Baikalmeer. Vanaf half 8 kunnen we ontbijten. J. wil het ontbijt niet missen. Het ontbijt stelt weinig voor, terwijl het heel wat lijkt. Er staan gebakken spiegeleitjes, maar dat durf ik niet – salmonella. Er zijn ook blokjes ei, helemaal gestold. Het lijkt op schuimomelet. Ik neem een blokje en na geproefd te hebben laat ik het verder ongemoeid. En het sap is niet te drinken. Als ik over het eten klaag, is er echt iets aan de hand. Het wordt een stukje brood met wat jam.

4 Baikalmeer 

Almaar lopen er mannen en vrouwen langs met dozen. Later hoor ik dat alle hoeken en gaten door de hele trein benut worden om hun handelswaar op te slaan. Tijdens de lunch van het Duitse gezelschap wordt de fotocamera van een van de heren gestolen. Met al de indianenverhalen die de ronde doen, merk ik dat ik negatief beïnvloed word. Bij de stop in Ulan Ude neem ik het fototoestel niet mee – schijterig hoor.

5 Handelswaar

Er is een avondprogramma. De Mongoolse Staatsopera bezoekt het kamp en geeft een voorstelling in de open lucht. Toegang is vijf dollar. Hier op het kamp gaat alles in dollars en in verhouding tot wat we inmiddels gewend zijn, is het vrij prijzig.

6 Feest 

De lunch bestaat uit miesoep, om onze rijkdom maar meteen weer aan te geven. Na de afwas ga ik Roy en Johan zoeken. Ik wil graag adressen met ze uitwisselen. Bij de eerste stop had ik ze al gevonden, kaartend met een Mongool, Boldoo en een Fries, Annejan. Ze zijn aan het eenendertigen, dat hebben ze Boldoo ook geleerd. Ik mag meedoen en we hebben veel lol. Ik win de eerste stok, dus revanche. Laat ik die nu ook winnen. De mannen grappen: “Worden we er niet alleen uitgedanst en uitgedronken, krijgen we het met kaarten ook nog voor onze kiezen.”  

7 Ulaan-Bator

We hebben een leuke korte sightseeing naar het hotel. Er is veel verkeer en veel files. Pracht hotel, flinke kamer. Er is zelfs een kluisje in de kamer. Borg voor de minibar op de kamer is 50 dollar. Het slot van de kluis is tien dollar. In de kluis leggen we de dollars, paspoorten en tickets. Een geldautomaat zit om de hoek in de winkelstraat. We zitten riant midden in de stad, zo’n klein kwartiertje lopen naar de Verboden Stad. We zijn in de winkelstraat een zijstraatje ingelopen. Dat blijkt een eetstraatje te zijn. Allemaal keukentjes waar mensen staan te koken en jonge mannen of vrouwen buiten staan en hun waar aanprijzen

8 Peking 

Vroeg op. Gisteravond nog heerlijk in een kruidenbad gezeten. J. zou ook nog in bad, maar toen ik de badkamer uitkwam sliep ze al. Ik heb Marion gebeld om haar te feliciteren met Tijs, die geslaagd is. Hun voicemail ingesproken.
Het lijkt een mooie dag te worden. Geen idee hoe de darmen zich gaan houden vandaag. Ik hoop rustig met het bezoek aan de Ming graven en de Muur in het vooruitzicht. J. neemt de entosorbine tabletten mee en een zwaarder anti-diaree medicijn. Ik heb een schone onderbroek bij me, wc papier en een maandverbandje. Je weet maar niet.

9 De Muur

Redelijk vroeg op, want we gaan weer een volle dag tegemoet. Heerlijk ontbeten, luxe hoor, zo'n uitgebreid ontbijt met zoveel keus in het Taiwan hotel. Een geroosterde boterham en een heerlijke croissant toe.
Voor we op pad gaan schrijft J.  welke stations we moeten hebben en het nummer van de bus naar het zomerpaleis. De locatie van het zomerpaleis ligt zo'n twee en een halve kilometer buiten de stad. Het eerste stuk gaan we met de metro, ondergronds. Elke 5 à 10 minuten komt er een trein. Alles ziet er even schoon en netjes uit. Er lopen ook overal mensen te vegen.

10 Zomerpaleis

¡Hola E'bella! Over het verzamelen van klanklandschappen aan de kusten van de Pacific Ocean. Verslag van Fritz van Meer uit Costa Rica.

Naar de berichten voor Gigabel.

Eric van der Horst op de fiets door Australië. Hier zijn verslag.

x Denpasar
x Perth
x Outback
x South Australia
x Victoria
x The road to Sydney

[7.12.00]

Sydney2.jpg

"Eric van der Horst is aan het fietsen in Australië. Hij is begin september vertrokken van Schiphol - de fiets mee in het laadruim. De bedoeling is dat hij twee maanden wegblijft en van west naar oost fietst. Gelukkig laat hij zijn thuisfront niet zonder berichten. Hij mailt regelmatig. Hier kan je zijn verslagen lezen." [ES] 

denpasaraank1.jpg

Bij elke frisdrankenautomaat in de hal drentelt een zich hevig vervelend meisje rond dat het geld voor de blikjes blijkt te moeten innen; Je geeft haar het geld en zij haalt het blikje voor je uit de automaat. Ik besluit nadat ik dit enige tijd geobserveerd heb, mijn dertigduizend roepies te verdelen over drie automaten en zo drie cocacola-meisjes en mezelf even uit de sleur van verveling te halen.

Ga naar x Denpasar 

Perthaan1.jpg

De weg naar de havenplaats van Perth, Fremantle, is een vrijwel onverlichte vierbaansweg. Uit de struiken hoor ik voor mij onbekende dierengeluiden en ook in de lucht hoor ik regelmatig vogels overvliegen die geluiden uitbrengen die ik niet herken; ze zullen wel "van de eilanden komen", denk ik.

Ga naar x Perth

Outback3.jpg

Hoe meer oostwaarts ik ga, hoe ruwer het landschap wordt; De groene weides met schapen maken plaats voor kale vlaktes en soms is het landschap met de dode takken van bush-bosjes dusdanig naargeestig dat ik er een beetje bang van wordt; wie gaat er hier nou fietsen?

Ga naar x Outback

SouthAusaan1.jpg

Er wachtte slechts een kale onheilspellende vlakte met om de tien meter een bordje "post office", "hospital", "town hall".

Ga naar x South Australia

Victoriaaan1.jpg

Ik maak een wandeling langs de imposante limestonecliffen met veelbelovende namen als Loch Ard George, Thundercave en The Blowhole. Het is de opmaat voor een volgend hoogtepunt: The 12 Apostels.

Ga naar x Victoria

Sydneyaan1.jpg

"Een weekje nog", zeg ik tegen mezelf. "6 dagen fietsen nog," fluister ik tegen m'n gekwelde schouder. "Nog maar 700 kilometer", mompel ik tegen m’n fiets. 

Ga naar x The road to Sydney

To the colorprints of Jha MaZuMa

Naar de vorige aflevering van EemlanderSlag/NewEemlandia

5-11-2001 Algemeen Dagblad

CIA wilde met kat spioneren in Kremlin

Londen - De Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft in de jaren zestig geprobeerd de geheimen van het Kremlin te ontdekken met een kat. Dat blijkt uit documenten waarvan de geheimhouding gedeeltelijk is opgeheven. Tijdens de Koude Oorlog werd de kat, die de bijnaam Acoustic Kitty kreeg, voorzien van afluister- en zendapparatuur in zijn lichaam. De CIA hoopte dat het dier ongestoord zou kunnen rondlopen en vanaf vensterbanken, parken en andere plekken gesprekken zou kunnen doorseinen.

Voormalig CIA-agent Marchetti zei dat zendapparatuur en batterijen in het lichaam van de kat werden aangebracht. De staart werd gebruikt als antenne. Tijdens de eerste echte proef werd Acoustic Kitty losgelaten in een park, waarbij de afluisteraars de kat volgden vanuit een bestelwagen. Het dier werd echter doodgereden door een taxi. ,,Daar zaten ze dan in de auto, met al hun metertjes en de kat was dood'', aldus Marchetti. Geschat wordt dat het experiment tientallen miljoenen guldens en vijf   jaar werk heeft gekost.   

30-10-2001 AD Economie

Sociaal Stress: gezond

Opluchting voor veel werkgevers: Stress als gevolg van het werk bestaat niet. Onderzoekers van de Universiteit van Ohio menen namelijk dat je juist een  sterker immuunsysteem van stressvolle taken krijgt. Het immuunsysteem verzwakt juist door het onderuitgezakt op de bank kijken naar een spannende film. Het onderzoek is gedaan onder een groep van 34 mannelijke studenten. Zij kregen een twee testen te doen. Een geheugentest met tijdslimiet en het bekijken van een video met chirurgische ingrepen.

22/10/01 Suma Ching Hai

The practice of meditation is not only to become a Master, as I've told you. It benefits you in many ways. It gives you peace of mind, gives you a clearer mind to solve  your daily problems. It gives you physical purification       so that you become fit and healthy. It is not only to become a Master or to be one with God. The by-products are plenty.

TV Web nu ook op WAP! 

Uitgebreide tv-gids op de handige internet-telefoon
Da´s pas handig! Vanaf vandaag is de uitgebreide tv-gids van TV Web ook beschikbaar op de WAP-telefoon. Nu maakt het echt niet meer uit waar u bent: bij de bushalte, op een terras of in het pretpark, u hebt uw tv-gids altijd bij de hand! De gids is beschikbaar via KPN M-info (Vrije tijd>TV/Radio), Libertel, Telfort en Dutchtone. [bron WebTV 29-4-00] 

18.4.00 Shake-out

De shake-out, zoals economen de opruiming onder startende ondernemingen
noemen, zal niet alleen beginnende
internetbedrijven treffen, maar evengoed de gevestigde merken, zoals                          webboekwinkel Amazon.com, zo voorspellen de onderzoekers. 
Volgens onderzoeksbureau Forrester zullen in de eerste faillissementsgolf, die dit najaar komt, ook tot nog toe succesvolle                          webwinkels het loodje leggen….
Zo werd internet-supermarkt Peapod, dat door Barron's was aangewezen als
kandidaat nummer vier op de lijst van
mislukkelingen, vorige week op het nippertje gekocht door Ahold. 

[© Het Parool, 18 april 2000]

18.4.00 Lievelingskaart

Wie het verst gooit, mag ze allemaal hebben. Toen heb ik een hele mooie kaart
gewonnen met glitters, eentje die wel 100
is. Maar Ninetales-Pokémon is mijn lievelingskaart.

[Tarik El Yakoubi, 6 jaar, in NRC]

2000.2.11 DARPP-32

"Seksuele hormonen reizen volgens een bepaalde route door de hersenen en moeten de neurotransmitter dopamine tegenkomen. Dopamine draagt de chemische boodschap voor genot. Het
proteïne DARPP-32 brengt de hormonen en de dopamine met elkaar in contact, wijst het onderzoek uit."

[bron Nu.nl ]

To the colorprints of Jha MaZuMa

2000.1.31 No-thougt for the day

"Wisdom is true knowledge -- rather knowing than knowledge, because it has no full point to it. It goes on growing, it goes on flowing. The man of wisdom goes on learning; there never comes a stop. Don't be knowledgeable, be wise."

[bron Osho]

[<][^][>] e-mailadressen

Alex van Meer  [email protected]
Bo-Joe Brans [email protected]
Chris Hofman   [email protected]
Nini Brüchner  je_bruchner@hotmail.com
Dan Greve   [email protected]
Morgenlach E'media  [email protected]
De Spelletjes [email protected]
Dick Krijnen   [email protected]
Dorien Walraven [email protected]
Eemlander Slag [email protected]

Ellen Scholten  [email protected]
Ellen Scholten [NOS]   [email protected]
Ernest L. Otte   [email protected]
Frank van Aggele [email protected]
James van Someren [email protected]
Mirjam van Someren [email protected]
Jan Boshuizen [email protected]
Marc van der Marck [email protected]
Mr. Hans J. van Meer [email protected]
Nini Brúchner [email protected]
OTZ Ontwerptoonzaal, Delft [email protected]
Radboud van Meer [email protected]

Reinier Hondelink [email protected]
Rein Tempert [email protected]
Rien Boot [email protected]
Ruti van der Lek [email protected]l
Roel Brens [email protected]
Jha Mazuma  [email protected]
Frans Kuijper   [email protected]
J. v. Spellen   [email protected]
Jamogusy [email protected]
Joanna Greve en Frans Hempen [email protected]
Joke Bakker [email protected]
Koos Nieuwenhoven (w)[email protected]
Koos Nieuwenhoven [email protected]l
Liesbeth Hogenbirk [email protected]
Stadskoor (secretariaat)[email protected]
Stichting Helder Denken [email protected]
Tante Toos  [email protected]
Thed Brans   [email protected]
Therry Polhout   [email protected]
Thomas de Jong   [email protected]
Van Meer & Co, Lugano (CH) [email protected]
W.L. Dudok van Heel  [email protected]
Werkplaats De Lange Golf   [email protected]
Wouter van Zuilenkom  [email protected]
Wivica Greve [email protected]

verwante en andere pagina's

x Kringloopcentrum Eemnes
x Reintaal Translations
x Stichting Helder Denken
x Connexis
x Meelmij [Thomas de Jong]
x Eemnesser Schaak Vereniging Het Dikke Torentje
x Dirk Wegeners Nintendo pagina
x Roel Brens
x Thomas de Jong - Eemnes
x Ernest Ottens Index
x Homepage van Frank & Diana
x Home of the Spelletjes
x Werkplaats De Lange Golf 
x ErikVriendVader

[<][^][>] Op Eemlander Slag nieuws, oud nieuws en emailadressen uit Eemnes, Baarn en Hilversum en omstreken. Eemlandia en Stadskoor Eemnes zijn foto-pagina's. Lab Mazuma  bedenkt en produceert digitale foto-en videoprojecten (documentaires -reisverslagen- bedrijfsfilms - videoportretten - bruidsreportages - foto- en videoregistraties van feesten en andere festiviteiten). Morgenlach E'media ontwerpt en onderhoudt webpagina's, ontwikkelt het stramien voor uw webplek en schrijft en verzorgt de inhoud en het verhaal voor uw site. Op de pagina van Stichting Helder Denken vindt u informatie over Suma Ching Hai, meditatie, tantra, klanktherapie, ontspanningsoefeningen, dans- en denktechnieken. 
Eemslag (Wakker Eemlandia) is de verzamelnaam van een aantal door elkaar lopende vriendenkringen, in de '70 jaren ontstaan rond een kleine kern  vrienden die in de Noordbuurt van Eemnes zijn komen wonen. De kern bestaat uit: Carin Greve, Dan Greve, Eric van der Ploeg, Erik Vermeij, Fritz van Meer, Hansje de Ruiter, Ien de Jong, Joanna Greve, Kees de Jong, Martine McNabola, Marion Broekhuizen, Liesbeth Vis, Nini Brüchner, Reinier Hondelink, Thed Brans en Wivica Greve. Later zijn daar vrienden, vriendinnen, partners en verwanten bijgekomen als André Smet, Artho Vehmasto, Debbie Wijnands, Dick Roelofs, Dorien Walraven, Egbert de Rooy, Ellen Scholten, Fred en Saskia de Caluwé, Geoff McNabola, Jha Mazuma, Kees-Jan Blok, Marijke van Lankeren, en Marja de Vries. En natuurlijk de kinderen Aino Vehmasto, Arja en Bas Roelofs, Bo-Joe Brans, Boris Vermeij, Dieuwer Hondelink, Iwan Vermeij, Jason McNabola, Jojanneke Blok, Kaisa en Suvi Vehmasto, Lieke de Jong, Liza Mc Nabola, Marleen Blok, Rosa Vermeij, Ryan McNabola, Sanne Roelofs, Sara Gina Brans, Tijs Roelofs, Thomas de Jong, Zoë en Ziggy van der Ploeg en Dieuwer en Dante Hondelink

Stadskoor Eemnes is in 1992 begonnen met Dan, Erik, Reinier,Arnold en Thed. Naar aanleiding van een optreden op detrouwerij van Fokke en Hanny hebben zij contact gezocht metde bariton, zangpedagoog en dirigent Bert Duijf. Na een paar repetities heeft Bert dit kwintet samengevoegd met een vrouwenkoor uit Hilversum en dat samen gesmeed tot een volwaardig gemengd koor. Later meldden zich meer liefhebbers voor de wekelijkse repetities. De eerste jaren is er bij Reinier thuis gerepeteerd, later wordt er eoefend in het clubgebouw aan de ijsbaan. Het repertoire is zeer gevarieerd. Er wordt gewerkt aan geestelijke en wereldlijke liederen uit de renaissance tot en met de twintigste eeuw - van Arbeau, Bach, Bateson, Bebbet, Brahms, Byrd, Caillard, Diepenbrock, Giardini, Isaac, Morley, Mozart, Prätorius, Purcell, Schubert, Sibelius, Teleman en Verdi.  Op het ogenblik bestaat Stadskoor Eemnes o.l.v. Bert Duijf uit: Dan Greve, Erik Vermeij (met reces), Frank Schotel, Fritz van Meer (met reces), Jeroen Calis (met reces), Joanna
Greve, Juns de Haas, Louise Heuwekemeijer, Marleen Hilhorst (met reces?), Monneke Peters, Nicolien van IJken, Paul Smet, Reinier Hondelink, Saskia Vastenburg, Tineke van
Lankeren, Veronica Hofstede, Ans Bokhorst, Jolande Thannhauser, Maitta Tegenbosch en Onno Toepoel,  Marijke van Lankeren, Han van Gestel, enAns Bokorst. 

To the colorprints of Jha MaZuMa..Eemlander Slag..To the colorprints of Jha MaZuMa..Stadskoor Eemnes..To the colorprints of Jha MaZuMa..E-mailadressen Eemlander Slag..To the colorprints of Jha MaZuMa..Lab Mazuma..To the colorprints of Jha MaZuMa..Morgenlach E'media..To the colorprints of Jha MaZuMa..Stichting Helder Denken..To the colorprints of Jha MaZuMa..Van Meer & Co. Ltd...To the colorprints of Jha MaZuMa..

http://www.van-meer.com/

Vraag om informatie over de nieuwe lessen aan helder@denken.nl

Gurdjieff, Osho, Deepak Chopra, Suma Ching Hai,

Morgenlach E-media - www.morgenlach.nl