Feijenoords krantekopje uit 1970 |
Omdat er al zoveel
is geschreven over het winnen van de Europacup in 1970 en er even zoveel
verslagen zijn gepubliceerd in boekvorm is er hier iets anders op 'papier'
neergezet. De meningen voor de finaleMajuin Breker in 'Sport en sportwereld'De prestatie van Feijenoord, de kunst om 'to rise to the occasion' zoals dat ook in de wedstrijden tegen AC Milan het geval was, hebben velen weer het vertrouwen gegeven om de Rotterdammers niet bij voorbaat kansloos te achten in de strijd tegen het zeer sterke Celtic. Hans kraaij in 'de Volkskrant' 'De finale om de
Europacup is bepalend. Feijenoord in topvorm is bepaald niet kansloos.
Normaal zie ik Celtic als de winnaar. 'France football' 'Sensationele Angelsaksische
strijd morgenavond in San Siro voor de finale van de Europacup voor landskampioenen
zonder Latijnse landen. Milaan ondergaat de meest verbaasde invasie in
zijn sportieve historie. 'Corrier della sera' (Italie)Celtic, Schot lands grootste voetbalkampioen MOET vanavond de Europacupfinale tegen Feijenoord in Milaan winnen. Ik zeg met alle vertrouwen MOET en wel. omdat de gronden daarvoor aanwezig zijn, hoewel ik het grootste respect voor Feijenoord hebt. Celtic is nooit sterker geweest en hun tempo, bekwaamheid, uithoudingsvermogen en fantasierijke aanvallen zullen bewijzen, dat dit alles teveel voor de Hollanders is.' 'Sport Zurich''Feijenoord is het team van de Rotterdamse arbeiders, die in massa's naar hun voetballievelingen stromen. Het gemiddeld aantal toeschouwers in de Kuip, 't stadion, ligt jaar na jaar om de 50.000. De meningen na de finaleDe Binnenlandse en Buitenlandse kranten prezen Feijenoord ook met het WINNEN van de Europacup 1, daarom hieronder enkele stukken berichten uit Nederland, Italie, Schotland en Engeland. NEDERLAND'Algemeen Dagblad''Die overwinning met 2 - 1geeft de formidabele kracht die Feijenoord woensdagavond demonstreerde slechts flauw weer.' 'Rotterdams nieuwsblad''In zijn 62ste levensjaar
werd Feijenoord gekroond met de Cups der Cups, als de Europa's sterkste
voetbalclub. ITALIE'LA NOTTE''Feijenoord verstoorde het ritme van Celtic zo, dat de Schotten niet wisten hoe ze het hadden. Van Hanegem, een pure machine, was de grote uitblinker.' 'De gazetto dell sport''Feijenoord voetbalde snel en agressief. Celtic werd af en toe overspeeld. Feijenoord toonde meer talent en organisatie dan Ajax in de eindstrijd tegen AC Milan in Madrid. De beste mannen waren Van Hanegem, Kindvall, Hasil en Israël. 'Corriera della sera''Zij hebben de indruk gewekt dat zij het spel steeds in de hand hadden. Zij waren beter in de verdediging en preciezer in de aanval.' ENGELAND'Daily mail''Feijenoord was dapper, fel en bekwaam. De Rotterdammers waren individueel en in ploegverband beter.' 'The Glasgow herald''Celtic heeft zich door Feijenoord te pakken laten nemen. De Nederlandse ploeg speelde gespierd maar domineerde ook door grote beweeglijkheid.' 'The times''Het leek wel alsof de spelers over het veld bewegingen van de Schotten leken daardoor log en zweefden. De ongecontroleerd.' 'Thie guardian''Het methodische voetbal en het intelligente tempo bepalen van de Nederlanders, ontregelde het Schotse spel.' 'The daily telegraph''Het deed exact wat het van plan was: het spel op het middenveld vertragen en verrassend uitvallen.' SCHOTLAND'The Scotsman''Feijenoord nam pas in het slot van de verlenging de leiding, maar Celtic zou niet hebben mogen klagen als de Nederlanders dit niet al veel eerder gedaan zouden hebben. We praten graag over de supersterke Italiaanse verdedigingen, maar vergeleken bij deze Feijenoord-afweer vertonen die gapende openingen.' 'Scottisch daily express''Celtic speelde niet maar een spookploeg. Celtic stond niet tegenover een groots team. Feijenoord was goed, zonder meer.' Enkele Duitse internationals zeiden het volgende over Feijenoord. Uwe Seeler'Ik had niet verwacht, dat Feijenoord tot een dergelijke prestatie in staat zou zijn. Het was een demonstratie van kracht en snelheid.' Franz Beckenbauer'Het was een van de beste eindwedstrijden die ik ooit heb gezien. Zulk voetbal maakt miljoenen voetballiefhebbers enthousiast. Sepp Maler 'In minstens 10 jaar
is het spelpeil van een Europacup finale niet zo hoog geweest. Als laatste nog enkele zinnen uit de monden van de Amsterdammers die er stil van waren. Rinus Michels'De ploeg kwam eenvoudig niet aan het typische Britse voetbal toe. Het middenrit van Feijenoord was daar gewoon te goed voor.' Johan Cruijff'Ik heb er eentje gezien die verschrikkelijk goed was, Hasil. Het was een lust om te zien.' |
Historisch overzicht / fotogalerie / historie De Kuip / De Europacup I / Gezocht / Feyenoord van 1960 tot 1970
Bas production 1998