Erfaringer
fra University of Northumbria at Newcastle
I foråret 2000 tilbragte jeg mit 6. semester (den gamle uddannelse) på School of Information Studies ved University of Northumbria i Newcastle upon Tyne i Nordengland. Denne skrivelse henvender sig til andre bibliotekarstuderende, der har lyst til selv at komme afsted, men kan også læses af andre interesserede. Universitetet
generelt University of Northumbria er ikke så kønt et sted, f.eks kan det nævnes at Students Union ligger i et tidligere parkeringshus. Der er til gengæld et godt studiemiljø på universitetet. Det vrimler med studerende alle vegne og universitetet tilbyder hjælp til alt mellem himmel og jord ligefra notatteknik over lægehjælp til basic IT. Som jeg kommer ind på senere, er der også alskens aktiviteter at udfylde sin tid med. På biblioteket
kan man arbejde i fred og ro (i forhold til kollegiet..) og bruge
computerne dér. Det er der mange, der gør, så somme tider er det nødvendigt
at stå i kø for at komme til. Udover bibliotekets har man som studerende
også adgang til computere på fakultetet og i Trinity - og Drill Hall.
Det koster penge at udskrive, medmindre man bruger sit eget papir
(kan anbefales). Bolig
i Newcastle Jeg boede under opholdet på Coach Lane Campus, et campus, der lå 2,5 miles udenfor centrum og som husede fakultetet for Health, Social Work and Education. Campus'et lå i grønne omgivelser midt i et beboelseskvarter og der var en frisk gåtur (!) til det nærmeste supermarked. Jeg boede i begyndelsen i en "hall", hvor jeg delte gang med 10 andre piger og værelse med en fysioterapistuderende. Det fungerede dog ikke med at bo sammen med hende, så jeg flyttede til nabo-kollegiet halvvejs i opholdet, hvor jeg fik et værelse alene. Aftensmad var inkluderet i huslejen fem af ugens dage, så det var kun i weekenden, vi skulle sørge for os selv. Der var desuden rengøringshjælp på værelser og i køkkenet - luksus! Der var en gratis universitetsbus for de studerende ind til City Campus på hverdage og en almindelig bybus om aftenen og i weekenderne. N.B. Den sidste bus kører fra byen, før pubberne lukker klokken elleve…! Studierne ·
Learning
Support (v. Graham Arnott) · Human Resource - og Financial Management (v. Sheila Atkinson og Laureen Hall) Der var ingen egentlige lektier og intet pensum, men ind i mellem forventedes det, at man havde forberedt sig alligevel, så det var med at finde relevant litteratur selv – god bibliotekar-øvelse for øvrigt! Undervisningen bestod af en forelæsning (med PowerPoint) og et efterfølgende seminar, hvor man kunne diskutere eller prøve noget af teorien af i virkeligheden. Underviserne var meget kompetente og var gode til at formulere formålet med og indholdet af deres undervisning på udførlige handouts. De var villige til løbende at evaluere deres undervisning og var i det hele taget meget hjælpsomme. For at undgå for mange eksaminer havde skolen lige indført, at de studerende skulle lave studieopgaver i de fleste fag i stedet. Opgavernes omfang var på ca. 2000 ord og de krævede som regel grundig research. Indholdet skulle komprimeres vældigt meget, så der var ikke plads til store afsnit med problemformulering, metode, og konklusion og det var desuden ikke let, at vise, hvor meget man vidste på så lidt plads…! Jeg havde desuden desuden: Fritid Studenterpræsten (the Chaplaincy) afholder desuden hver torsdag ‘international lunch’, hvor man igen kan mødes med de andre internationale studerende for at spise og hygge sig sammen. I min fritid meldte jeg mig ind i universitetets Athletic Union, hvor man kan dyrke alle tænkelige sportsgrene. Jeg valgte Ju-Jitsu, som jeg kunne gå til på det campus, hvor jeg boede. I Coach Lane Campus Sports Development Centre var der også et motionscenter, som var til fri afbenyttelse for medlemmer. Universitetets Students’ Union er et andet tilbud til de studerende. På city-campus er der disko-dasko, baraftener, filmeftermiddage, en stor kantine, sandwich shop, boghandel, “arbejdsformidling” etc. Der er i det hele taget rige muligheder for at gå i byen I Newcastle. Ved floden Tyne ligger Quay Side, som er spækket med restauranter (Prøv den italienske Uno!), pubber, barer og diskoteker, deriblandt Tuxedo Royal, en færge ombygget til flere etagers diskotek med roterende dansegulv og hvad vi har. Med hensyn til shopping har Newcastle et mareridt af et stort indkøbscenter, Eldon Square, som dækker hele midtbyen. Syd for byen i Gateshead, ligger det endnu større indkøbscenter (vistnok blandt Europas største), The Metro Centre, så hvis man er til den slags, skulle man nok kunne få sit behov dækket! I øvrigt er det en ide at få fat i en såkaldt Snap Fax som er et lille rabathæfte for studerende, som giver studierabat til en lang række butikker, restauranter og pubs/clubs. Jeg var på et par udflugter i løbet af mit ophold bl.a. til Edinburg, ud vestpå for at se Hadrians Mur, på tur op langs den northumbriske kyst samt til York og til Leeds, hvor jeg var blevet inviteret til at holde påskeferie hos en af mine bofæller fra kollegiet. Rebecca
Munk |
Til toppen | Forsiden | CV | Webdesign | Studieopgaver
Sidst opdateret d. 05. marts 2001 af Rebecca Munk