Lektion 3 Hej igen Det fiffiga med att g�ra en rubrik �r att du f�r en massa gratis saker p� k�pet. N�r du skriver f�rsta rubriktaggen s� skapar datorn ett utrymme ovanf�r bokst�verna och n�r sluttaggen skrivs s� skapar han en radframmatning automatiskt. <Hx> kan du skriva hur m�nga som helst och var som helst om dom finns i BODY delen. Vi ska nu skriva en rubrik f�r v�r hemsida Skriv Min egen hemsida. det ska se ut s� h�r med rubrik 2: <HTML> Spara som ni har l�rt er s� att ni kan se hur det ser ut. F�r att underl�tta f�r er s� har jag skapat l�nkar som ni kan studera hur det ska se ut om ni har skrivit r�tt. Titta h�r s� ser du hur det ska vara i verkligheten Lektion3 ovn.1. (g�ller bara om du �r online och gl�m inte att trycka p� krysset uppe i v�nstra h�rnet n�r du tittat klart) F�r att f� kl�m p� detta med Rubriker ska vi skriva alla storlekar s� att du kan se hur dom ser ut. Vi ska d�rf�r g�ra en ny txt som heter rubrik.txt. �ppna index.txt och tryck p� Arkiv och sedan Nytt. Spara nu dokumentet i namnet rubrik.txt i v�r mapp. B�rja nu att skriva ut texten med dom olika rubriker och vi anv�nder samma rubrik som f�rut. Vi b�rjar med 1 och g�r ner till 6. S� h�r ser det ut: <HTML> F�r att j�mnf�ra kolla
h�r. Lektion 3 ovn2 Studera hur det
skapas mellanrum mellan rubrikerna och hur stora dom �r. <HTML>
Mellanrum och avbrytF�r att f� ett mellanrum mellan tv� rader s�tter man dit p-taggen den ser ut s� h�r. <P> och</P> och den talar om att du vill g�ra ett nytt stycke i texten Vi �ppnar v�r index.txt och skriver f�ljande mening. Hej och v�lkommen till min f�rsta hemsida. Jag har gjort den h�r sidan i HTML-skolan och jag tycker den �r j�ttefin. jag kan nu skriva rubriker och jag kan skriva dom med olika storlekar. Jag har tyv�r inte l�rt mig att �ndra f�rg p� texten eller �ndra bakrundsf�rgen men jag hoppas att vi kommer dit snart. Men det �r ju bara �n s� l�nge 3:dje lektionen s� jag f�r v�l v�nta eller smygtitta p� n�sta lektion. <HTML> Nu ska det se ut s� h�r i din hemsida. Lektion 3 ovn3 All text �r skriven i ett enda stycke utan avbrott av n�got slag. F�r att g�ra ett nytt stycke ska vi anv�nda oss av P-taggen. skriv in p-taggen p� r�tt st�lle s� ser det ut s� h�r: <HTML> Nu ska det se ut s� h�r i din hemsida. Lektion 3 ovn 4. Om du skriver tv� stycket p-taggar efter varandra s� skapar datorn automatiskt ett mellanrum i dokumentet. Exp. <P>jag �r l�ng</P><P>jag har en cykel</P> Blir automatiskt till: <P>jag �r l�ng</P> <P>jag har en cykel</P> Hur g�r man n�r man vill bryta mitt i en mening d�. Jo, den heter BR-taggen. Det speciella med BR �r att den har inget stopptecken utan kanskrivas n�r som helst. Men var �terh�llsamma med den d� du inte vet hur det kommer att se ut i andras sk�rmar. Vi provar att anv�nda den i v�r text skriv in den p� f�ljande st�llen: <HTML> Nu ska det se ut s� h�r i din hemsida. Lektion 3 ovn 5 Inte s� snyggt eller hur. N�r man skriver in l�nga l�pande texter ska man f�rs�ka h�lla sig till P-taggen. Ta bort alla BR taggar och �terst�ll index s� att den blir snygg igen. Jaha, nu var denna lektion slut och som vanligt maila om det �r n�t konstigt
F�rra kapitlet Till hemsidan N�sta kapitel Last time i update this page was 31 aug 1998 |
Inneh�llet i denna bok p� n�tet f�r varken helt
eller delvis kopieras eller lagra p� maskinl�sbart medium eller annat utan
upphovsr�ttsinnehavarens skriftliga tillst�nd. |