Lektion 4Som ni kanske vet redan s� fungerar alla browsers lika men dom har alla olika s�tt att tolka koderna. I en browser ser din hemsida j�ttebra ut men i n�n annan s� ser det bara konstigt ut. Vi ska titta p� dom logiska och dom fysiska taggarna. En fysik formattagg ger en direkt order om hur texten ska formateras. Om den ska vara p� ett speciellt s�tt, fet eller kursiv s� f�rs�ker browsern utf�ra ordern men alla browsar vet inte eller kan inte utf�ra ordern som du vill. En l�sare kanske tycker att den ska vara fet, en annan att den ska vara fet och kursiv. Den tredje skriver texten bara som kursiv. St�rst problem brukar dom textbaserade l�sare ha. En logisk formtagg l�ter l�saren best�mma hur det ska se ut. Alla l�sare utf�r en logisk tagg men p� sitt s�tt och det ser kanske inte ut som du vill, men l�saren har bara gjort det b�sta av situationen. Vi ska titta p� taggen STRONG. <STRONG> och </STRONG>. N�r koden STRONG kommer s� ska texten framh�vas starkt och dom flesta l�sarna (samma ord som Browser) skriver den som fet. �ppna index.txt ochskriv in f�ljande kod p� dessa st�llen. s� h�r ska det se ut. <HTML> Titta p� �vningssidan s� ser ni hur det ska se ut. Lektion 4 ovn1. N�sta kod som vi ska l�ra oss �r VAR. <VAR> och </VAR>. va anv�nder man sig av n�r man vill visa en variabel. Om du vill visa en matematisk formel s� kan du anv�nda VAR f�r att avskilja en bokstav s� att det syns att det �r en variabel. Jag t�nkte inte att ni skulle beh�va men den som orkar f�r g�rna prova. N�sta kod �r CITE och skrivs <CITE> </CITE>. Den ska du anv�nda n�r du vill skriva ett citat. BLOCKQUOTE kan ocks� anv�ndas f�re ett citat men den uppf�r sig lite annorlunda �n CITAT. Vi l�gger till f�ljande text i index.txt. En elev sa efter dom f�rsta lektionerna " Det h�r �r ju j�ttel�tt" skriv den i slutet av f�rsta stycket. Skriv: L�raren s�ger idag att. N�r ni �r klara h�r s� kan ni s�ka jobb som webbkodare hos passagen. Alla elever log och dr�mde om dom stora pengarna. som ett eget stycke. <HTML> Lektion 4 ovn2. Och till sist kanske det viktigaste, din E-mail eller Epost som det ocks� kan heta. Taggen heter givetvis ADRESS Den ger en kursiverad stil typ den h�r.<ADRESS> [email protected]</ADRESS> �r det du ska skriva i dokumentet. Ni beh�ver inte prova f�r vi kommer att anv�nda oss av en annan metod f�r Epost. Det ska vi prata om i en annan lektion. Vi har n�gra taggar kvar som tillh�r dom fysiska taggarna. Det �r DFN, SAMP, KDB, CODE och EM. Dom f�rklarar jag i HTMLkod-sidan d� dom inte anv�nds s� mycket, men �r bra att kunna.
Vi ska titta p� dom fysiska taggarna. B som g�r texten fet och I som ger en kursiv text. Detta ska inte j�mf�ras med STRONG och EM. PRE betyder f�rformaterad och den visar den igentliga texten som du har skrivit. Datorn accepterar bara ett mellanslag mellan orden i htmltexten men och du s�tter dit koden PRE s� ser du alla mellanslag. �ppna en ny txt och d�p den till pre.txt. skriv f�ljande. 1 mellanslag, 5 mellanslag, 10 mellanslag mellan sifrorna och ordet mellanslag. <HTML> Lektion 4 ovn 3. B�rjar ni bli tr�tta nu? Okej bara en tagg till annars s� st�mmer inte min planering ang�ende lektionerna. Sjyst! Den h�r �r j�ttel�tt. TT heter den och betyder Typewriter text. Den g�r s� att texten ser ut som om att den �r maskinskriven. Men den g�r att texten blir sv�r att l�sa s� vi skippar den va? okej, vi slutar f�r idag och ni som orkar kan ju leka lite med det vi har l�rt oss, Kanske g�ra om v�r �verskrift till n�t roligare. Vid det h�r laget s� har ni nog lite fr�gor om det vi gjort. Jag kommer att s�tta upp ett forum s� att era fr�gor och mina svar (f�rhoppningsvis) ska finnas tillg�ngligt f�r alla. Titta g�rna d�r innan ni fr�gar. OBS
|
Inneh�llet i denna bok p� n�tet f�r varken helt
eller delvis kopieras eller lagra p� maskinl�sbart medium eller annat utan
upphovsr�ttsinnehavarens skriftliga tillst�nd. |