Fortunecity vakanties
 
Gratis offerte

 
 

Welkom op Fortunecity vakanties,
rubriek bungalow

 
Op deze site treft u diverse informatieblokken (nieuws) en links aan over bungalow. Voor meer informatie over bungalow adviseren wij u de site: vergelijk goedkoopste vliegtickets



te bezoeken.

bungalow nieuws (1)

AMSTERDAM - Willem van Schaik en zijn echtgenote Marjan uit het Limburgse Maasdorpje Wanssum zijn niet bang om natte voeten te krijgen. Ze zijn er helemaal klaar voor als de Maas het op zijn heupen krijgt. Hun drijvende huis kan maar liefst vier meter stijgen en dalen en precies meedansen op de kracht van het wassende water. Een uniek maar eenvoudig project dat menig deskundige al deed watertanden. Als alle andere dorpsgenoten in paniek hun spullen hoog en droog zetten en sidderen en beven als de rivier buiten zijn oevers treedt, trekt Willem gerust een fles wijn open. Zijn ark van een huis heeft het predikaat veilig. Zoals de meeste goede ideeën was ook dit plan simpel bedacht. Een proef natuurkunde mavo 4 leert ons, dat als we een kleinere doos in een grote stoppen en de grootste met water vullen, dat de kleinere omhoog gedrukt wordt. Op dit principe is het Limburgse huis ook helemaal gebouwd, ook al zijn de kartonnen dozen vervangen door gewapend beton. Valkenier Willem van Schaik en zijn vrouw Marjan lieten samen met hond Caya het drukke Utrecht ver achter zich voor het avontuur. Nu hebben zij het prima naar hun zin in hun houten (Europees vurenhout) drijfhuis midden in het winterbed van de Maas in een afgelegen Limburgs dorp, dat in amper vier maanden getimmerd is door een legertje Roemeense bouwvakkers. ToestemmingOp de plek waar het bijzondere huis is verrezen stond eerst hun vakantiebungalow. Het echtpaar kreeg na lang wikken en wegen toestemming om er een nieuw verblijf te bouwen om daar permanent midden in het bos te gaan wonen. "Mijn vrouw was het direct met me eens, alleen zij wilde geen natte voeten meer krijgen als het water komt. U moet weten, bij de watersnood in 1993 en '95 stond er anderhalve meter water in onze vakantiebungalow. Toen dacht ik aan een woonark. Zo is het idee ontstaan." GrachtDe betonnen buitendoos is vijftien bij tien meter en ligt in het zand. De binnendoos, waarop het huis met kelder staat, meet rondom een meter minder, waardoor er een soort gracht ontstaat. Bij hoogwater wordt het huis opgestuwd. Twee in beton gestorte meerpalen zorgen ervoor dat het huis niet over de bak naar de Maas afdrijft. "Eerst werden we voor gek versleten", meldt Marjan. "Alle bedrijven die we belden lachten ons vierkant uit. Ze dachten dat we niet goed bij ons hoofd waren. Wie wil er nou zo'n soort woonark aan de Maas? Eerst mocht er niks en kon er niks. Uiteindelijk vonden we via een advertentie in De Telegraaf een aannemer die al jarenlang met hetzelfde idee rondliep. Hij had zelf een ark. 'Kom maar eerst kijken', riep die man. Hij is nu een van onze beste vrienden. Ook het bouwtechnisch adviesbureau had er direct vertrouwen in." FlexibelOmdat het huis bij wateroverlast gaat bewegen, is het pand op een flexibele riolering aangesloten. Ook de waterleidingen zijn flexibel. Willem dacht zelf alles uit. Er is geen architect aan te pas gekomen. Alleen voor de bouw van het houten drijfhuis kwamen Roemenen over. "Ik zal nooit meer vergeten dat ik ze van het vliegveld afhaalde", zegt Willem. "Vier jonge gasten met ieder twee tassen met kleding in de hand. Geen gereedschap, niks. Ik dacht, tjonge, als dat maar goed gaat! Nou, het ging goed. Fantastisch zelfs. Met een kettingzaag, een bijl en wat klein gereedschap hebben zij ons huis in een paar maanden neergezet. Ongelooflijk wat een vaklui. De hele mikmak kwam met een vrachtwagen. We zijn er nog een beetje beduusd van." "Wij hebben voor de natuur gekozen", vervolgt Willem. "Wanssum is een heerlijk dorp. Als ik sta te koken kijk ik uit op mijn tuin met kippen. Iedereen kent elkaar hier en helpt elkaar ook. En als het echt nodig is: de grote stad Kevelaar (Duitsland, red.) is hier 25 minuten vandaan. En ik hoef me geen zorgen te maken als het water komt."
Aangeboden door: webconnect salzburg




bungalow nieuws (2)

Center Parcs schrapt ruim honderd banen

Uitgegeven: 25 februari 2005 16:57

ROTTERDAM - Center Parcs Europa schrapt in Nederland, België en Duitsland in totaal 135 banen op de afdelingen personeelszaken en financiën. De meeste banen, 75, komen in Nederland te vervallen. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend.

Op het moment hebben de bungalowparken allemaal nog eigen personeelsfunctionarissen en boekhouders in dienst. Als de reorganisatie is afgerond, is er nog een centrale afdeling voor deze diensten. Die wordt gevestigd in de buurt van bungalowpark De Kempervennen in Valkenswaard. Daarmee hoopt Center Parcs efficiënter en transparanter te kunnen werken.

Het concern heeft zestien parken in Nederland (10), België (2), Duitsland (2) en Frankrijk (2). De omzet over het vorige boekjaar lag op 517 miljoen euro. De parken trekken jaarlijks drie miljoen bezoekers. Center Parcs Nederland biedt werkgelegenheid aan bijna 5000 mensen.


Aangeboden door: nieuws-over-dating.nl



en Film rekenmodules




 
 
 
Terug naar Fortunecity vakanties