Fortunecity vakanties
 
Gratis offerte

 
 

Welkom op Fortunecity vakanties,
rubriek hotel-vakantie

 
Op deze site treft u diverse informatieblokken (nieuws) en links aan over hotel vakantie. Voor meer informatie over hotel vakantie adviseren wij u de site: offerte doorlopende reisverzekering



te bezoeken.

hotel vakantie nieuws (1)

Franse kok werkt 17 jaar onbetaald en zonder vakantie

Uitgegeven: 17 januari 2005 16:06

ANNONAY - Een Franse kok die zeventien jaar lang geen salaris heeft ontvangen en nooit op vakantie mocht, heeft maandag gedeeltelijk de rechtszaak gewonnen die hij tegen zijn oude werkgever had aangespannen. De vroegere hoteleigenaar moet een schadevergoeding van bijna 71.000 euro betalen, het bedrag dat de kok de laatste vijf jaar is misgelopen.

Philippe Pitiot trad in 1987 in dienst bij een hotel in het plaatsje Lalouvesc, in het zuiden van Frankrijk. Al na vijf maanden ontving hij geen geld meer voor zijn kookkunsten, omdat zijn baas op dat moment in de financiële problemen zat. Pitiot ging hier aanvankelijk mee akkoord. Hij werd onderhouden met voedsel en kleding en kreeg in het hotel een eigen onderkomen.

Vorig jaar werd het hotel verkocht zonder dat Pitiot ook maar een cent ontving van zijn oude baas. De nieuwe hoteleigenaar die ontdekte dat de kok min of meer als slaaf was gebruikt, adviseerde hem naar de rechter te stappen. "Ik kon het in het begin niet geloven. Maar toen ik de bewijzen zag, realiseerde ik me dat hij vreselijk is bedrogen", zo liet de advocaat van Pitiot na de uitspraak van de rechtbank in Annonay weten.

Pitiot kon door de verjaringstermijn in de Franse wet geen aanspraak meer maken op het geld dat hij de eerste twaalf jaar is misgelopen.


Aangeboden door: verzekering winkel/Reizen/Reizen htm




hotel vakantie nieuws (2)

DEZE PAGINA WORDT U AANGEBODEN DOOR WWW.WESTHAVENBAY.COM
huizen en appartementen met zwembad en restaurant vlak aan zee in Zuid Tenerife - Canarische eilanden.Voorwoord
Sinds 1990 bezoek ik meermaals jaarlijks Tenerife. 'het eiland van de eeuwige lente' is een tweede thuis voor mij geworden alhoewel ik er nooit permanent zou willen wonen, laat staan werken. En als dit al het geval was dan kies ik resoluut voor het noorden. Het weer zit daar soms tegen maar het is het meest aantrekkelijke deel van het eiland. Vooral de Orotava vallei is mooi met Puerto De La Cruz aan de kust. Hier is het eiland niet zo platgelopen door toeristen waardoor de kans om Nederlandstaligen tegen het lijf te lopen ook een stuk minder is. De afstand naar de hoofdstad is bovendien kleiner en is het Canarische leven er veel intenser. Zo goed als mogelijk probeer ik op deze pagina uw gids te zijn. Uit de vele ontvangen reacties blijkt dat bovendien mensen met enige Tenerife ervaring mijn informatie weten te waarderen. Soms waren ze verontwaardigd nog maar zo weinig van het eiland te hebben gezien. Meestal waren ze verbaasd dat het eiland zoveel meer te bieden had dan het strookje hotels en platte toeristenleute in het zuiden. Daarom is de plaats van jouw verblijf zeer belangrijk. Kies je voor Playa de las Americas, Torviscas Playa, Playa Fanâbe, Costa Adeje of het ietwat op toeristisch vlak verouderde Los Cristianos, weet dan dat je kiest voor massatoerisme. Alom drukte, toeters, venters, en mensen die niet allen even aangenaam zijn om mee om te gaan. Deze steden leven dag en nacht en echte stilte en rust zal men er nooit vinden. Gedeelten lijken meer op een bouwwerf (Costa Adeje / Playa Paraiso) terwijl andere gedeelten dan dringend aan renovatie toe zijn. Kleinere dorpen in zuiden, zoals Las Galletas en El Mèdano, bieden dan wel meer kalmte maar zijn dan weer niet geschikt voor wie op veel animo gesteld is. Maar wie met een wagentje kan rijden geraakt gemakkelijk in geen tijd overal op Tenerife.
Leg de lat niet te hoog wat betreft het culturele verleden van Tenerife. Het is niet meteen het eiland met een groots cultureel verleden zoals de Griekse eilanden maar men mag het nu ook niet minimaliseren. Alléén kan men nog moeilijk de restanten ervan terugvinden. Tenerife moet het hebben van zijn landschappen, zijn kusten en vooral van zijn vulkaan 'Teide' alhoewel men er ook zeer pittoreske dorpjes kan aantreffen met prachtige gebouwenpatrimonia. Hou er in alle geval rekening mee dat men Tenerife niet kan ontdekken op enkele dagen tijd. Hooguit kan men een indruk krijgen van wat het eiland te bieden heeft. Wie zich meer rugzaktoerist voelt kiest beter voor een buureiland zoals La Gomera, La Palma of El Hierro om door de ongerepte natuur te trekken. Wat vandaag is kan morgen weg zijn op dit subtropisch eiland. Na elke reis wordt deze pagina dan ook zo goed als mogelijk bijgewerkt. Ik roep daarbij uw hulp in. Frank Catry.Van dorre woestenij tot groen paradijs.
Het was een zondagochtend iets over half negen toen de Boeing zich klaar maakte om te landen op de luchthaven Reina Sofia in het zuiden van Tenerife. Het was mijn eerste vlucht en na 4 uur moest ik toegeven dat ik me serieus belachelijk had gemaakt om er vooraf zo'n drama van te maken. Neem van me aan, vliegen is een aangename ervaring. Die morgen baadde De Pico del Teide in de wolken. Het was eind januari en het had die nacht flink gesneeuwd boven de 2000 meter grens. Het uitzicht was adembenemend. Hélaas was deze streling voor het oog maar van korte duur. Het vliegtuig naderde het zuiden en ging lager vliegen. Ik ontwaarde de luchthaven middenin een woestenij. Toen het vliegtuig de grond raakte veroorzaakte dit een stofwolk want het zuiden is droog, dor en kaal door de niet aflatende zon. Vegetatie kan hier enkel en alleen maar als de mens een handje toesteekt en voor voldoende water zorgt. Daarbij komt het feit dat het zuiden er omgewoeld en verkracht uitziet doordat er steeds maar nieuwe autowegen en toeristische centra worden aangelegd om de stroom van miljoenen toeristen op te vangen. Wie hier landt moet over een serieuze dosis verbeeldingskracht beschikken om zich een subtropisch paradijs voor te stellen. Mijn teleurstelling was dan ook zeer groot. En toch heeft Tenerife veel te bieden. Voor de bruinbakkers is er de zon en heeft deze site geen of amper enige waarde. Voor wie echter de moeite neemt en op ontdekking gaat, kan mijn informatie een leidraad zijn doorheen een groen fascinerend paradijs met een waardevolle fauna en flora.Welkom op het eiland van de eeuwige lente.
Hélaas is die eeuwige lente niet overal terug te vinden op het eiland Tenerife. Net als de andere buureilanden kent Tenerife het fenomeen 'weergrens'. Een duidelijke lijn van die van oost naar west over het eiland loopt. Vooral in de wintermaanden kan deze grens duidelijk zichtbaar, en bovenal, goed voelbaar zijn. Het zuiden van Tenerife wordt beschermd door de vulkaan Teide. Vochtige wolken die zich boven de Atlantische oceaan hebben gevormd botsen tegen de noorderflank van de Teide. Daar doen duizenden bomen, struiken en planten zich tegoed aan het vele hemelvocht. De natuur is in het noorden dan bijzonder imposant en prachtig. Jammer genoeg heeft de toerist daar geen boodschap aan. Dus boek nooit, behalve hooguit tussen 15/6 en 30/9, een zonvakantie in het noorden van Tenerife. Zelfs dan kan het er bewolkt zijn en kan er af en toe een drupje regen vallen. Daarom heeft de toeristische sector haar activiteiten in de laatste twee decennia naar het zuiden van Tenerife verlegd. Het zuiden geniet het jaar door van een aangename temperatuur van om en bij de 20/25 graden in de schaduw. Maar het kan er ook regenen en bewolkt zijn. In de zomermaanden komt het kwik nooit veel hoger dan 30 graden. Aanvoer van frisse oceaanlucht laat het 's nachts flink afkoelen zodat airconditioning niet meteen een must is op Tenerife.Wat mag je verwachten van een vakantie op Tenerife ?
Tenerife is de ideale bestemming om er even uit te zijn. Mits 4 uur vliegen kan men het jaar door terecht in een aangenaam subtropisch klimaat. Tenerife heeft vele gezichten. Wie wil zonnen doet dit het best in het zuiden van Tenerife in een van de vele vakantiecomplexen of hotels in Los Cristianos, Playa de las Americas, Playa Fanâbe, Torviscas Playa en Costa Adeje. Let wel op. Deze laatste (waar ondermeer de RIU hotels zijn) lijkt eerder op een bouwwerf en er is geen of nauwelijks zandstrand. Wie Tenerife echt wil verkennen trekt daar best méér dan 8 dagen voor uit. 8 dagen, waarvan er al twee aan het vliegen verloren gaan, is wel echt kort voor het vormen van een totaal beeld van dit mooie eiland. Op Tenerife kan men onder andere genieten mooie natuur- en dierenparken, pittoreske dorpjes met folkloristische activiteiten opzoeken, musea aflopen in Santa Cruz of één van de vele bezienswaardigheden ontdekken. Op Tenerife kan men ook oneindig véél wandelen. Niet enkel op de vulkaan Teide maar ook via goed uitgestippelde en gedocumenteerde wandelroutes, of langsheen de waterlijn of door een baranco (kloof). Vilaflor, op 1.500 meter hoogte, heeft een machtig aanbod aan wandelmogelijkheden. Op culinair vlak zal men er zeker geen honger lijden. Het aanbod aan restaurants is overweldigend in de toeristische centra. Maar geef mij maar de lokale restaurantjes net buiten die centra. Daar kan men de echte lokale specialiteiten smaken voor geen geld. Wie het Spaans ietsjes machtig is kan ondertussen nog een prettige babbel slaan met de Tenerfeños. En voor wie Tenerife te eng is zijn er dagelijks meerdere ferries naar één van de buureilanden. La Gomera en La Palma staan vooraan op mijn bezoeklijstje. En nu we het toch over varen hebben - men kan vanuit Los Cristianos en Playa de las Americas (Puerto Colon) de oceaan op om walvissen, bruinvissen en dolfijnen te gaan opzoeken in volle oceaan. Verder kan je op Tenerife alle (water)sporten beoefenen. Waar El Médano de place-to-be is voor surfers is de Golf-del-Sur dan weer het rendez-vous punt voor golfspelers. Die laatste ligt wel vlak onder de landingsroute van de luchthaven. Beide plaatsen komen jaarlijks in de actualiteit doordat daar manches voor het wereldkampioenschap worden gehouden. Wie dan weer van snelheid houdt kan naar de openlucht Kart centra, of kan er quad rijden of aan parasailing en parapente doen. Tenerife zal je geen minuut vervelen.Radio
Contact Zuid Tenerife - Nederlandstalig (89,2) - Franstalige (94,3)Landkaart
Alhoewel de weg vinden op Tenerife eenvoudig is is een goede landkaart onontbeerlijk als men tijdens een uitstap de autopistas en/of hoofdbanen wil verlaten. Aan landkaarten is geen gebrek op het eiland maar er een vinden waar alle wegen en weggetjes op staan is iets anders. Of misschien wil je nu reeds uitstappen plannen en heb je geen flauw idee hoe Tenerife eruit ziet. Een goede combi-kaart is TENERIFE & LA GOMERA van B & B MAP. Ze bevat ook de stadsplannen van de voornaamste steden. Meer gedetailleerde (wandel)kaarten en boeken zijn ter plaatse te koop bij Bookshop Barbara in Los Cristianos (ga vanaf de kerk naar de haven. bij de eerste splitsing links op de hoek).
Tenerife & La Gomera B&B - geplastificeerd - € 6,30 €
Tenerife F&B 1/75.000 - € 7,20
Tenerife Kompass 1/50.000 - € 9
Teneriffa Reise Know How kaart 1/120.000 - € 8,80
Tenerife Geocenter holiday map - € 7,20
Ook stafkaarten 1/25.000 van de Canarische eilanden!
Verder de wandelgidsen van Sunflower, Bruckmann, Deltas, Rother.... zijn verkrijgbaar bij oa.Reisboekhandel ATLAS & ZANZIBAR
Wolstraat 7 - 2000 Antwerpen - 02-227.27.23 / Kortrijksesteenweg 19 - 9000 Gent - 09-220.87.99
www.atlaszanzibar.be - [email protected]
kaarten kunnen besteld worden via de website of telefonisch. Port & administratiekosten € 1,98.DEZE PAGINA WORDT U AANGEBODEN DOOR WWW.WESTHAVENBAY.COM
huisjes en appartementen met zwembad en restaurant vlak aan zee in Zuid Tenerife.Waar kan je Tenerife vinden ?
Al is Tenerife een provincie van Spanje, men kan er zomaar niet heen rijden met de auto. Wie er toch met de auto heen wil moet eerst naar Spanje (Cadiz), of naar Portugal (Faro) om zich met een cargoschip te laten overzetten. Tenerife behoort tot de Canarische Eilanden. Die kan je vinden 250 km ten westen (links) van de Marokkaanse Kust (Noord Afrika) Tenerife is het eiland in de vorm van een gitaar. Een vliegreis vanuit de Benelux duurt om en bij de 4 uur en kost, naargelang het seizoen, tussen de 150 en 400 Euro. Tijdens schoolvakanties maken touroperators misbruik van de situatie en beramen zij een collectieve aanslag op de portemonnee. In deze periodes zijn Iberia, en ook KLM lijnvluchten vaak beterkoop (±250/300 € volwas. 30-50% korting voor kinderen < 11 jaar) dan een chartervlucht.
Landen in het noorden of het zuiden ?
De meeste vluchten gaan naar het zuiden van Tenerife. In brochures wordt de luchthaven Reina Sofia, genaamd naar de Spaanse Koningin, aangeduid met de afkorting TFS. Deze luchthaven ligt op amper 20 minuten rijden van Las Galletas, Los Cristianos, Playa de Las Americas of Playa Fanâbe. Een taxirit kost om en bij de 12 euro. De oudste luchthaven, Los Rodeos (TFN), ligt in het noordoosten van Tenerife net boven Santa Cruz. Hier landen nu nog vooral cargovluchten en de verbindingsvluchten (Island Hoppers) tussen de verschillende Canarische eilanden. De rit vanuit Los Rodeos naar het zuiden neemt een uur rijden in beslag. Zo'n taxirit zuidwaarts kost al vlug 50 euro. Het is dus aan te raden,vooral wanneer de transfer naar het hotel niet in de vliegreis is inbegrepen, zich te informeren op welke luchthaven men aankomt of vertrekt zodat men niet voor een onvoorziene kost van om en bij de 100 euro komt te staan.
Waar je rekening moet mee houden op Tenerife ?Strand: Wie voor het eerst naar Tenerife reist en zichzelf reeds langs parelwitte stranden met wuivende palmbomen ziet slenteren moet ik hélaas meteen wakker schudden. Voor echte strandvakanties moet je zeker niet naar Tenerife. Door de vulkanische oorsprong van Tenerife zijn er nauwelijks witte zandstranden. En waar er strand is is monokini het maximum. Naaktstranden kan je op een hand tellen en liggen meestal goed verscholen en buiten de toeristische centra. Het gemakkelijkst te bereiken naaktstrand ligt vlak achter de luchthaven bij de Montaña Roja (zie El mèdano). De meeste stranden bestaan uit lavagrind en zijn, op enkele uitzonderingen na, zeer beperkt in omvang. Dus geen parelwitte zandstranden met wuivende palmbomen en ook geen liefogende inhammetjes met mooie rotsformaties. Recent werd er in Los Cristianos ten behoeve van de toeristen een witzandstrand aangelegd op een plaats waar niet eens hotels staan. Het strand wordt omzoomd door kitscherige Engelse en Ierse pubs waar het 's morgens behoorlijk stinkt naar 'English Breakfast'. Vlak er naast (achterkant congresgebouw tot Hotel Santiago III) ligt dan wel een klein mooi strandje. In de top maanden ben je er net een mier in een zee van mensen. In Playa de las Americas is het hoofdstrand (men hoeft zich hier geen kilometers lang strand voor te stellen, hooguit 200 à 300 meter) van lavagrind, voorbij Puerto Colon (Playa), Torviscas Playa (bobo) en net onder de Bahia del Duque zijn kleine goed onderhouden strandjes van half wit zand / half lavagrind. Op alle stranden dient men te betalen voor het gebruik van een zonnebed en/of parasol. Boven Santa Cruz in het Noorden is er eveneens een aangelegd strand. In de buurt van Puerto de la Cruz is er her en der een streepje strand. Maar veel stelt het niet voor. Wie naar Tenerife gaat moet zich tevreden stellen met de mooie zwembaden rondom de vele hotels. In zee (lees oceaan) zwemmen zou ik persoonlijk niet doen want dit lijkt me gevaarlijk. Jetski en waterfietsen zijn te vinden nabij Torviscas Playa. Maar schrik niet van de gevraagde prijzen.Geld: Neem niet al teveel geld mee. De lokale munt is sinds 1 januari 2002 de euro. Uit de muur kan vlot geld worden opgenomen met een VISA / MASTER kaart en recent ook met de gewone bankkaart. Deze moet dan wel voorzien zijn van het MAESTRO label. In wisselkantoren / banken kan men eveneens terecht. Hier gelden de vastgelegde wisselkoersen tussen euromunten en commissielonen. Deze laatste moeten buiten geafficheerd zijn. Eurocheques zijn hier al een eindje uit de mode. Traveller's cheques worden aangenomen. Tenerife kent een grote werkeloosheid en de luxe van de toeristen staat soms in fel contrast met de mogelijkheden van de lokale bewoners. Velen durven dan wel eens een scheve schaats te rijden en stelen al wat ze zien. Dit kan gaan van een gewone aansteker, handdoek tot een handtas. Gauwdieven zijn er bij de vleet en voor men het weet is men beroofd. Bushaltes, de bus zelf of markten zijn de geliefkoosde werkterreinen van deze snelle kerels die vaak in bendes werken. Dus houdt alles goed gesloten en als er per ongeluk iemand tegen je aan loopt controleer meteen of men niets kwijt is. Probeer daarom zoveel mogelijk waardevolle spullen thuis te laten. Huur steeds een safe in het hotel en berg alles daarin op voor het verlaten van de kamer of het slapen gaan (nee ik overdrijf niet). Neem liever een fotokopie mee van de identiteitskaarten en / of rijbewijzen dan het origineel en ook maar juist genoeg geld om de dag door te komen. Verdeel ook het geld en de spullen onder verschillende personen / portefeuilles.Water: Op Tenerife is water schaars. Gebruik er dan ook nooit meer dan nodig. Water wordt op Tenerife hergebruikt. Na filtering hangt er soms een geurtje aan maar dit is volkomen onschadelijk. Niettegenstaande men nu garandeert dat het water drinkbaar is zou ik er persoonlijk nooit volop van drinken. Men weet maar nooit. Daarom is het kraantjeswater volgens mij hooguit geschikt voor het poetsen van tanden. Overal is water te koop in flessen van 1,5 l (0,36 euro) of 5 liter (0,98 euro) (uitspreken als : una botija grande de ag-wa por favor) of laat het op zijn minst een drietal minuten koken. Wanneer men in een café of bar een water bestelt zal men meestal een halve liter fles krijgen. Water heet hier agua (ag-wa) en bruisend water is agua con gaz (ag-wa kon-kgaz). Het stoort ook niet 1 water met 2 glazen te vragen (Un ag-wa (con / sin gaz y dos basos por favor). Wens je ijs dan vraagt men ag-wa kon i-ei-lo. Zonder ijs wordt sin i-ei-lo.Tijd: Net als in de Benelux wordt de 24 uren klok gehanteerd op Tenerife. Men loopt er wel 1 uur achter. 9 uur in de Benelux is 8 uur op Tenerife. De avond valt vroeg (19 uur) en snel in. Wees dus tijdig weg uit parken of van op de 'Teide'. O ja, heeft men zijn uurwerk vergeten, geen probleem. Overal komt men (vervelende) straatventers tegen met namaakuurwerken van de 'grootste' merken. De vuistregel is ook hier, tot 50%, afdingen op de prijs.Chartervluchten: Een vlucht vanuit de Benelux duurt ruim 4 uur en gaat meestal over Frankrijk, Spanje, Portugal om daar de Atlantische oceaan over te steken. De terugvlucht kan over Marokko gebeuren. Winden (straalstroom) kunnen de duurtijd beïnvloeden. Het verschil tussen neus- en rugwind kan tot een half uur verschil uitmaken. Op de vliegroute zijn geen of nauwelijks luchtzakken en ook turbulentie is heel beperkt. Wie wat last heeft van reisziekte (braken) kan bij de apotheek terecht voor 'Touristil' of een andere reisziekte pil. Wie echter bang is voor vliegen, wat heel onterecht is, zal veel comfortabeler vliegen na het innemen van bv. 'Xanax'. Dit antiangst middel dient wel door de dokter te worden voorgeschreven. Beide middelen best 1 uur voor opstijgen innemen met wat water.
Vergeet de vlucht niet te herbevestigen !!! Twee dagen voor de terugvlucht brengt men de tickets binnen op de receptie van het hotel of bij de hostess van de touroperator. Bij uw tickets steekt meestal informatie hierover. Men zal voor u nazien of de vlucht nog steeds op hetzelfde uur gepland staat. Dit is zeer belangrijk. Het is best mogelijk dat een avondvlucht verplaatst wordt naar 's morgens. In dit geval mist men het vliegtuig. Omgekeerd zit men de hele dag vast op de luchthaven. Wat betreft de luchthaven: bij vertrek checkt men best eerst de bagage in. Ga niet meteen door naar de douanecontrole maar slenter eerst nog wat rond in de inkomhal of ga nog wat neerzitten in zon op de parking waar voldoende zitbanken staan. Aan de zuidkant van de luchthaven is nu een klein parkje aangelegd met uitzicht op de landingsbaan. Sinds de aanslagen van 11 september 2001 is de controle sterk toegenomen. Nagelknippers, schaartjes, pennenmessen en Zwitserse zakmessen kunnen niet langer mee aan boord. Deze worden dan ook door de douane in beslag genomen. Steek deze beter in de reiskoffers.Tax-Free producten: Het is aantrekkelijk op de luchthaven van vertrek taksvrije producten aan te kopen. Velen kunnen er dan ook niet aan weerstaan. Eerst en vooral moet je goed op de hoogte zijn van de kostprijs van een product om te kunnen vergelijken. Hou er rekening mee dat u naar de Canarische eilanden reist die, niettegenstaande zij tot Spanje en de Europese Gemeenschap horen, genieten van een fiscaal zeer gunstig regime. Met andere woorden: neem eerst een kijkje in Tenerife zelf of het product er niet goedkoper wordt aangeboden. Op de terugvlucht kan u nog steeds sigaretten en parfum verkrijgen. De invoer van goederen is beperkt : bvb sigaretten - 200 stuks per persoon is het maximum. Zo'n slof kost om en bij de 15 Euro op Tenerife. Maar let op: is men met vier personen dan stopt men in elke valies een slof van 200 sigaretten en bvb. niet alle vier de sloffen (800 sigaretten) in 1 valies. Voor de douane mag de drager slechts 1 slof (200) bij zich hebben. Dus draagt men één koffer met 4 sloffen (800) erin dan heeft men er 3 (600) teveel bij ook al steekt in deze koffer(s) de kledij van 4 personen. Leg ook niet alle valiezen op één karretje maar verdeel ze over meerdere (je weet wel 'de drager'). Best is dat iedereen zijn eigen koffer zelf draagt. Ook andere aankopen gedaan op Tenerife ontdoet men best van hun originele verpakking en zorgt men ervoor dat de goederen er een beetje gebruikt uitzien. Zeg nooit dat ze op Tenerife werden aangekocht of dat men ze cadeau kreeg. Anders wordt een gepeperde rekening van b.t.w en accijnzen of invoerrechten uw deel. Volgende goederen mogen vrij ingevoerd worden door personen ouder dan 17 jaar binnen de Europese Unie. Sigaretten 200, sigaren 50, cigarillo's 100 stuks en rooktabak 250 gram. Alcohol +22 graden 1 liter, lager dan 22 graden 2 liter. Parfums 50 gram en Eau de Toilette 250 ml. Andere producten max. ± . 95 Euro.Algemeen : Er komen geen gevaarlijke of giftige reptielen of kruipdieren voor op Tenerife. Muggen zijn er zeldzaam. Soms kunnen vliegen je hardnekkig lastig vallen. De taal is Spaans maar dit maakt eigenlijk niet veel uit. Het zijn snelle verstaanders. Laat de zon geen spelbreker worden. Smeer voldoende beschermende producten op de huid ook al is het bewolkt. Vertrouw de zee voor geen haar zelfs binnen een bewaakte zone. Er kunnen héél sterke onderstromen staan. De munt is Euro en men kan overal geld uit de muur halen of omwisselen.Aankopen : De eerste en enige vuistregel is: afdingen tot zelf 40%. Neem dit nu niet al te letterlijk want ooit kreeg ik de vraag of dit ook van toepassing was in supermarkten en in restaurants !! Tenerife wordt wel eens geassocieerd met goedkope lederwaren. Wie zich daaraan wil wagen moet goed thuis zijn in deze markt want er zit nogal wat brol bij. In de vele elektronica zaakjes kan men allerlei spullen vinden. Hier geldt zeker de wet van het afdingen. Zelf tot het belachelijke toe want de meeste van deze winkeltjes zijn niet meer dan een dekmantel voor een andere, meer winstgevende zaak. Let op: zorg ervoor dat bij het aangeschafte toestel alle kabels en accessoires steken, of het toestel werkt naar Europese normen (bvb video moet PAL systeem zijn), en betaal nooit bij voor een garantie-uitbreiding 'Garantie buiten Spanje'. Deze moet standaard inbegrepen zijn. Maar vooral als men iets koopt is het best het ter plaatse uit te proberen. Als het voldoet laat het vanaf dan niet meer los. Geef het zeker niet terug aan de verkoper want dan zou het eens kunnen dat men de winkel verlaat met een defect of beschadigd model of met zelfs met een lege doos. Achteraf gaan klagen en zagen is volkomen zinloos.
Sigaretten zijn bijna de helft goedkoper maar kenners zeggen dat ze smaken. Koop beter vooraf één pakje voor men een hele slof neemt. Likeuren zijn vaak even duur als in de Benelux. Heeft men nog een analoog fototoestel dan kan men hier soms wel een lens kopen voor geen geld. Maar wel eerst uitproberen.
Parkeren : Wie ergens naartoe rijdt met een huurwagen, en zich wil stationeren op een of andere parking, kan wel eens geconfronteerd worden met een overijverige Tenerfeño die zich voordoet als parkeerwachter. In principe hoeft men niet te betalen maar een halve euro doet wonderen. Hij neemt dan als het ware jouw voertuig in bescherming. Laat nooit iets zichtbaar achter in de auto. Huurauto's zijn meestal te herkennen aan het feit dat ze geen sierdoppen hebben op de wielen, er stickers aanhangen van allerlei parken en geen hoedenplank hebben achteraan. Dit is heel bewust gedaan want siervelgen verdwijnen toch en als dieven een huurwagen met hoedenplank zien, wel dan gaan ze ervan uit dat er iets waardevols in de koffer steekt en slaan ze probleemloos de ruit stuk.Ontwikkelen foto's : De tarieven zijn soms aantrekkelijk om de vakantiefoto's ter plaatse te laten ontwikkelen en afdrukken. Ervaring heeft mij alvast geleerd hiermee voorzichtig te zijn. Tot twéémaal toe waren mijn negatieven gekrast en waren de foto's van ondermaatse kwaliteit.
Spelletjes: In Playa De Las Americas worden spelletjes gespeeld op de wandeldijk. Het gaat meestal om een voorwerpje dat verborgen wordt onder één van drie potjes (of halve aardappels of gewoon een schijfje met een sticker). Deze potjes worden dan snel van plaats verzet en het is aan de speler te raden onder welk potje het voorwerpje zich bevindt. De inzet is meestal 30 euro. Let op: diegenen die voor jou spelen, en meestal winnen, zijn betrokken bij het spel. Eenmaal men zelf aan de beurt is is het niet meer zo eenvoudig. Speelt men toch mee, hou dan steeds de ogen op het spel. De truc bestaat er namelijk in dat de potjes, door middel van een onderliggende krant, 180° graden gedraaid worden terwijl jouw ogen op zoek zijn naar geld in zak, beurs of portefeuille.
Blitse jongeren op scooters laten je soms meedoen aan een wedstrijd, een soort tombola. Wees niet verrast als je wint want iedereen wint. Ondertussen met de strengere time share wetgeving opereren deze jongeren vaker op privé terreinen als shopping centra. Laat men zich toch laat vangen voor een rondleiding in een of andere complex overweeg dan goed voor je ergens een krabbel plaatst of een Visa kaart boven haalt.Consulaat : Komt men in onverwachte moeilijkheden die men niet alleen kan oplossen contacteer dan het Consulaat. Het Belgische (Calle Villalba Hervàs 4, 2° verdiep, Santa Cruz): 922.24.11.93 of fax 922-24.11.94, het Nederlandse (Calle Villalba Hervàs 5, 3° verdiep, Santa Cruz): 922-27.17.21 of fax 922-24.02.87 ([email protected]) De Consulaten zijn meestal maar te bereiken van 9u. tot 12u.30 van maandag tot vrijdag.Tenerife Nederlandstalig Tijdschrift : Her en der kan men vooral in het zuiden van Tenerife het Nederlandstalig blad TNT gratis vinden. Deze maandelijkse uitgave bevat ongeveer een veertigtal A5 pagina's algemene informatie, sfeerfoto's en advertenties. Voor één keer zijn deze laatste nuttig omdat ze hoofdzakelijk commerciële activiteiten (vooral horeca) op Tenerife van Belgische en Nederlandse ondernemers aanprijzen. Op de TNT website staan de jobs zoekertjes on-line.
Wie het boekje in zijn bus in België of Nederland wenst te ontvangen stort 16,5 euro voor 6 maanden of 33 euro voor 12 maanden op de postrekening 000-0698084-72 in België met vermelding van abonnement TNT. Vergeet niet uw naam & adres te vermelden. www.tenerife-nederlandstalig-tijdschrift.comNederlandstalige dierenarts : Dierenartsen genoeg op het eiland. Maar misschien liever eentje die Nederlands spreekt. Praktijk aan de Edif. El Puertito in Las Galletas of telefonisch 922-78.63.13 / 670.83.69.70.Toeristische dienst van Arona : Onder het district van Arona vallen de meeste zuidelijke badsteden. In deze badplaatsen zijn lokale afdelingen (Los Cristianos, Playa de las Vistas, Las Galletas, Playa Fañabe, Costa Adeje) van de Dienst van Toerisme te vinden. Het hoofdcenter kan men vinden in Arona zelf: Plaza del Cristo 1. tel 922 72.52.03 of 922 72.51.80, fax 922 72.51.86 of e-mail [email protected] Openbaar vervoer : het lokale openbaar vervoer is goed uitgewerkt via busroutes. Treinen zijn er nog niet maar men is volop een noord-zuid verbinding aan het realiseren. De bussen hebben een groene kleur en rijden frequent en regelmatig onder de naam TITSA. Bushaltes zijn gemakkelijk te vinden maar de bussen kunnen wel eens afgeladen vol zitten en de haltes overvol wachtende reizigers staan. Dan is het wachten op de volgende bus. Er zijn stopbussen en directe bussen. Deze laatste stoppen minder vaak en pikken mensen op op de autostrades aan ieder afrit (ze rijden niet af. Een halte is op de snelweg zelf) Meer informatie kan u vinden op www.titsa.com waar men onder download zelfs de complete busgids kan afdrukken in PDF formaat. Het gebruik van het openbaar vervoer is niet duur en de bussen hebben airco. Wie bagage mee heeft dient deze zelf in de koffer (zijkant) te plaatsen alvorens op te stappen. De grote busstations bevinden zich Playa De Las Americas vlakbij de snelweg en in Los Cristianos op de weg naar de snelweg. De meeste attracties leggen echter gratis vervoer in. Meer informatie kan je daarover vinden in de infobrochures in uw hotel. In de vele reisagentschappen worden eilanduitstappen of uitstappen naar parken verkocht. Postzegels : De wildste verhalen doen de ronde over de aangeboden postzegels op Tenerife. Eerst en vooral dit: het versturen van een postkaart kost 0,5 euro. Postzegels kan men bijna overal aanschaffen waar ansichtkaarten worden verkocht. Daar kan men soms alternatieve zegels van TNT, MALTAPOST of iFCC aangeboden krijgen. Daar is op zich niks verkeerd aan. Wil je zekerheid dan ga je naar het postkantoor 'Correos' en vraag je de officiële zegels ('sellos', uitspreken als sai-jos.
(1)oen sai-jo, (2)dos sai-jos, (3)tres, (4)kwatro, (5)sinko, (6)seis, (7) sjeté, (8)ots-oo, (9)nu-evé, (10)die-es.
Als de afbeelding van de Spaanse koning op de zegels prijkt, dan kleeft men deze best verticaal. Want nog zo'n verhaal is, dat wanneer men de koning horizontaal of schuin plakt, de postmensen deze oneerbiedige handeling bestraffen door deze kaarten met 14 dagen vertraging te versturen.
Oja, ter attentie van de Belgen en Nederlanders: een brievenbus heeft in Tenerife een gele kleur, dus zoek niet naar een rode ;-). Internet aansluiting : Overal zijn er internetcafés te vinden op Tenerife. Wie echter zelf een aansluiting wil tot stand brengen via een gewone PSTN lijn kan terecht op de website van bvb www.telefonica.net voor een gratis connectie. Kies daar 'Kit de Instalacion' Markten : Zeg maar 'zwarte markten'. Deze zijn niet meer dan een verzameling pruts, nep en zwans. Wie met zijn ogen dicht in de verhaaltjes over goedkope lederwaren wilt lopen kan dit hier zonder enige moeite doen. Op zondagvoormiddag kan je in Los Cristianos terecht vlakbij het water op het eind van de wandeldijk. Op dinsdagavond in Los Abrigos en op zaterdagvoormiddag in Santa Cruz (zie verder). Er is ook een markt in Torviscas Playa (donderdag en zaterdag). Rolstoel : vaak komt de vraag of Tenerife geschikt is voor personen die gebruik moeten maken van een rolstoel. Ik antwoord hier ten behoeve van de doorsnee gebruiker, die meestal geduwd wordt, en niet om atletische getrainde rolstoelgebruikers die zich een fysieke inspanning bij hoge temperatuur kunnen veroorloven. Wat de reis betreft krijgt men van het grond- en cabinepersoneel voldoende hulp en aandacht. In- en uitschepen verloopt aldus prima maar de eerste hindernis komt er al vlug aan: het vervoer naar de verblijfplaats. Bussen van het openbaar vervoer en de privésector zijn nauwelijks aangepast aan rolstoelgebruikers. Zo wordt deze groep mensen vaak over het hoofd gezien bij de bouw van hotels. In vele hotels is toegang tot het zwembad is zo goed als uitgesloten. Van hotel Columbus, Parque de la paz, Compostela Beach, Tenerife Princess, Parque Santiago en Santa Maria werd mij gesignaleerd dat hun zwembad wel toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. (Normaal gezien heeft uw reisbureau een gedetailleerde beschrijving van elk hotel of appartement in zijn gids waarin deze informatie moet voorkomen). Net als de fietser worden rolstoelgebruiker op Tenerife geconfronteerd met de vele hoogteverschillen. Begeleiders krijgen het hard te verduren op soms lichte maar lastige hellingen, laat staan wat te doen daar waar men trappen heeft gebouwd om hoogteverschillen te overbruggen. Een bijkomend probleem voor rolstoelgebruikers zijn de ontbrekende aangepaste openbare toiletten. Gelukkig staat hier en daar een strand-wc vlak bij de promenade of men kan een hotel binnenrollen waar in bijna elke ontvangsthal een toilet te vinden is. Nee Tenerife is niet erg toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De enige promenade die ik ken die vlak is, is de bijna 4 km lange promenade tussen Los Cristianos en Playa de las Americas langsheen de kust. Aan deze promenade ligt het hotel Compostela Beach in Los Cristianos. Op zich zijn beide steden dan weer minder gemakkelijk te bezoeken. Vooral Los Cristianos is gebouwd bergopwaarts en op velen plaatsen moet men via de trap naar een hoger gelegen straat. Mits enig zoekwerk, of een ommetje, kan men deze toch bereiken. Auto huren : Meestal moet je 21 jaar zijn, een Belgisch, Nederlands of liefst een Europees rijbewijs bezitten samen met een geldige identiteitskaart en minstens 1 jaar rijervaring hebben. Een gehuurd voertuig op Tenerife moet voor eigen schade verzekerd zijn (schade aan banden, wielen en chassis zijn uitgesloten). Heeft men een ongeval, sla dan alle mogelijke pogingen af om zelf op te draaien voor schade (vele bedrijfjes zijn niet eens verzekerd voor eigen schade en proberen het dan op de klant te verhalen). Voor een type A, bv. een Peugeot 106, Opel Corsa, Fiat Punto, Seat Ibiza betaalt men ± 25 euro / dag of minder indien men op weekbasis huurt. Deze kleinere wagentjes zijn geschikt om alle plaatsen te bezoeken op Tenerife inclusief de Teide. Als men zinnens is een buurteiland te bezoeken met een huurwagen, dan moet men dit vooraf mededelen en laten noteren op de bestelbon. Meestal is de verzekering enkel alléén geldig op Tenerife. Als meerdere personen het voertuig gaan besturen is het eveneens aan te raden alle bestuurders te laten vermelden op de bestelbon. Een auto huren kan men spreekwoordelijk op elke hoek van de straat. Kies echter voor een verhuurdienst die de wagen aan het hotel aflevert en ophaalt. Bepaalde diensten komen je ook ophalen aan het hotel en brengen je naar een groot parkeerterrein vol huurwagens. Daar worden dan de papieren opgemaakt en moet men zijn weg alléén terugvinden naar het hotel. Ook op de luchthaven, vlakbij de bagagebanden, zijn er verhuurdiensten. Men kan dan van op de luchthaven vertrekken met de huurwagen en die daar achterlaten bij de terugreis. In bepaalde gevallen is het ook financieel interessant een auto te huren bij reservatie van uw vakantie in België of Nederland. En laat vooral niets liggen in de auto, ook niet in de koffer als het voertuig uitgerust is met een hoedenplank langs waar men toegang heeft tot de koffer. Gezondheid : Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat men ziek wordt. Kies bij voorkeur voor een dokter die jouw taal spreekt. Doctor Brouns (Belg) kan men vinden in Los Cristianos (Kerkplein), C/Barranquillo, 2 pl. 1 Tel. 922-79.06.37. GSM 609-070.005. Ignace Brouns legt ook huisbezoeken af. Hou er wel rekening mee dat een bezoek ± 40 Euro kost, een huisbezoek ± 60 Euro. Eens terug in België of Nederland wordt alles integraal terugbetaald als men tenminste goed verzekerd is. Ook alle medicijnen worden terugbetaald. Mocht u echter geconfronteerd worden met een ernstig geval waarbij u meent naar een hospitaal te moeten, verlies dan geen tijd en bel meteen een taxi (zeg gewoon hopital / clinica urgentemente) in plaats van een ambulance af te wachten. In de regio Los Cristianos / Playa de las Americas zijn er 2 privé klinieken. Zorg dat je steeds de nodige contactnummers van de reisverzekering (Eurocross, enz..) bij de hand hebt om een opname vlot te laten verlopen. En heb vooral geduld in de kliniek. Hier komen soms E.R. toestanden voor.
(C) = centraal, (Z) = zuiden, (O) = oosten, (N) = noorden, (W) = westen. DEZE PAGINA WORDT U AANGEBODEN DOOR WWW.WESTHAVENBAY.COM
huisjes en appartementen met zwembad en restaurant vlak aan zee in Zuid Tenerife.TEIDE (C)
Routebeschrijving: Van overal op het eiland kan men de Teide oprijden. Men volgt eenvoudig de wegwijzers naar het Nationale Park Del Teide. Meestal afgekort tot P.N. del Teide. Vanuit het zuiden start men vanuit Los Cristianos richting Arona, La Escalona, Vilaflor (hier tanken indien nodig). Veel mooier is als je eerst de snelweg richting Santa Cruz neemt, afrit San Miguel / Los Abrigos. Richting San Miguel, op het eind van de weg (dorp S.Miguel) rechtsaf naar Granadilla (let op: je kan ook links maar die weg is af te raden), 500 meter buiten San Miguel links (wegwijzer) naar Vilaflor. Dan P.N. del Teide volgen. Deze weg in in zeer goede staat maar telt wat meer (lichte) bochten. Vanuit het zuiden kan men via Adeje, Guía de Isora naar Santiago del Teide in westen rijden. Halverwege Guía en Santiago, in het dorpje Chio (hier tanken) kan men eveneens naar de Teide. Deze weg is aangewezen voor mensen die vlug reisziek worden. In het begin is deze weg wel bochtrijk maar gaat achteraf over in een bijna rechte baan. Vanuit het noorden rijdt men via Puerto de la Cruz, La Orotava (hier tanken) en Aguamansa naar de Teide. Vanuit het oosten kan men bvb. via Güímar en Arofa naar de Teide rijden. Dit is een zeer mooie maar bochtrijke weg. Aangekomen bij het Montaña Colorada kan men links naar de Teide via de weg die uit het noorden (La Laguna) komt via La Esperanza naar boven klimt. Op dit traject komt men doorheen mooie bossen. Wie vanuit het zuiden vertrekt adviseer ik te rijden via San Miguel, Vilaflor, Pico Del Teide, doorrijden tot El Portillo, dan La Laguna, Arafo, Güímar en via de snelweg terug naar het zuiden. Vanuit het noorden adviseer ik de snelweg te nemen naar La Laguna, La Esperanza, El Portillo, Pico del Teide, doorrijden tot de splitsing naar Vilaflor, daar terugrijden tot El Portillo en vandaar naar Puerto de la Cruz.Nog nooit zag ik tweemaal dezelfde Teide. Deze vulkaan is steeds anders, elke dag en van op elk stukje Tenerife. Vanuit het zuiden zie je het voorgebergte gevolgd door de huisjes van Vilaflor op 1.500 meter. Daarboven de enorme buitenwand van de oude krater omzoomd met bomen. Als een vingerhoed steekt de Pico del Teide daarboven uit. Vanuit het oosten zie je enkel de oude kraterwand maar vanuit het noorden krijg je het mooiste uitzicht. Aan de voet ligt de groene Orotava vallei. De Pico del Teide staat er als een kroon bovenop. Vooral als de Pico del Teide besneeuwd is en het zonnig is in het noorden, levert dit fraaie beelden op. Omdat de top meer naar het noorden ligt lijkt de Teide van daaruit nog imposanter en steiler. Het beste uitzicht krijgt men in El Sauzal (aan het Casa del Viño). Maar laat je vooral niet afschrikken. De Teide bezoeken moet men gewoon doen en is totaal ongevaarlijk.
Misschien boezemt deze 3.718 meter hoge vulkaan vele toeristen schrik in. Velen vragen naar georganiseerde busreizen omdat ze waarschijnlijk bang zijn zelf met de wagen deze gigant op te rijden. Men moet goed beseffen dat men niet helemaal tot op de top kan. Men kan hooguit tot zon 2.200 m hoog rijden. In de binnenkant van de oude krater, die een goeie 40 km in omtrek is, ontdekt men een andere wereld. Niet voor niks hebben de filmmakers van onder andere
Aangeboden door: inboedelverzekering nieuws



en Media interplein




 
 
 
Terug naar Fortunecity vakanties