Het is niet zo eenvoudig om in het kort, de achtergrond uit te leggen van Reiki. Hoe en wanneer het is ontstaan. Daar zijn uiteraard verschillende meningen over.

Het meest terugkerende verhaal in alle boeken die ik gelezen heb, is dat van de Japanse Mikao Usui. In 1930 overleden en in zijn leven tussen de 13 en 16 Reiki-Masters ingewijd. De proef van 21 dagen meditatie, vasten en gebed op de berg Koriyama in Japan, heeft hij moeten afleggen, om de in Sankrit geschreven formule te bestudereen en de oude tekst begrijpelijk te maken, deze was 2500 jaar geleden geschreven.
Hij koos de plek voor zijn meditatie uit en stapelde 21 steentjes voor zich op elkaar en gooide er elk einde van de dag een weg, om de tel niet kwijt te raken. Op de laatste morgen van zijn Geestelijke speurtocht zag Usui een projectiel van licht op zich afkomen.
Zijn eerste reactie, was hard weg lopen, maar hij besloot toch te aanvaarden wat op hem af kwam, als antwoord op zijn meditatie.
Het licht raakte zijn "derde oog" en hij verloor een tijd lang het bewustzijn. Toe zag hij miljoenen en miljoenen regenboogbellen en tenslotte de Reiki-symbolen, alsof deze op een scherm geprojecteerd werden. Bij elk symbool ontving hij de bijbehorende informatie die nodig was om de helende energie te activeren.
Het was de eerste Reiki inwijding, langs buitenzintuiglijke weg, het langs buitenzintuiglijke weg herontdekken van een klassieke methode.
Hierna wist hij dat hij kon "helen" zoals Boeddha en Jezus dat hadden gedaan.

Tijdens zijn afdaling beleefde hij wat verder zou worden aangeduid als de "vier wonderen". Om te beginnen stootte hij zijn teen onder het lopen en ging, zonder er bij na te denken, zitten en hield zijn handen er op. Zijn handen werden heet en de gewonde teen, was geheeld.
Daarna kwam hij bij een huis aan de voet van de berg waar pelgrims verzorging konden krijgen. Hij vroeg om een volledige maaltijd, wat niet erg verstandig was, na 21 dagen vasten met alleen maar water, maar dit leverde geen probleem.
Ten derde had de vrouw die de maaltijd opdiende veel last van kiespijn, die hij heelde door beide handen op de zijkanten van haar gezicht te leggen.
Toen hij was teruggekeerd naar het klooster, vertelde men ham dat de abt in bed lag met een aanval van Atritis, hij heelde ook de monnik.

Tot zover dit citaat uit het boek van Diane Stein"De kern van Reiki" Dit boek kan ik U ten zeerste aanraden. Op een normale nuchtere manier wordt beschreven wat Reiki kan doen. En wat wij met Reiki kunnen doen en geven. Het is de Helende Kosmische Kracht. En aangezien we allemaal deel uit maken van de Kosmos, is Reiki voor iedereen. Bij onze geboorte krijgen we allemaal magnetische kracht mee. Logisch, want dat is het magnetisch veld rondom ons.
Ga maar eens na, waarom krijg je soms bij de ene persoon een koude rilling bij de eerste ontmoeting en bij de ander een blij gevoel. Dat zijn de magnetische velden, die niet op elkaar afgestemd zijn. Door de Reiki inwijding komt er een Geestelijk en Lichamelijk ontgiftingsproces op gang, door de positieve energie, die de persoon ontvangt van de Reiki-Master. Die dezelfde Usui symbolen gebruikt .
Maar ook hier, proberen mensen, op een aardse manier, aardse regels in te voeren. Reiki is liefde, is geschreven in alle Reiki boeken. Waarom moet het dan op de Aardse manier grof en duur betaald worden? Reiki is om mensen te "helen". Maar niet om onze zakken te vullen. In feite wat er nu aan de gang is, is wat door "Liefde" verkregen is, duur, door verkocht wordt.
Dat is het punt, waar ik tegen aan zal blijven schoppen en het eerste wat ik mijn mensen mee geef, nadat ze hun Reiki-inwijding ontvangen hebben.

Dit boek, van Diane Stein, sluit daar volledig bij aan en geeft mij weer de bevestiging, dat onafhankelijk van elkaar, er tenminste een persoon is, die er ook zo over denkt.