sneeuwklas in
Saint-Luc, Val d'Anniviers,Valais, Zwitserland

(12 - 23 maart 1998)

sneeuwman

SAINT-LUC '98:

fragmenten uit de
sneeuwklasdagboeken
van de kinderen

SIMON
Dit is mijn dagboek dat ik tijdens de sneeuwklas bijgehouden heb. Hierin staan geen volledige dagen beschreven tot in alle details; want moest je daaraan beginnen, dan heb je honderden bladzijden nodig. Al vanaf de eerste september keek ik uit naar deze periode, en het was het wachten zeker waard.

PIETER
Ik keek al uit van in het begin van het zesde naar de sneeuwklas, maar toen ik vernam dat ik om gezondheidsredenen niet mee kon, zat ik er vreselijk met in. Vooral omdat ik waarschijnlijk heel de tijd in het vijfde moest zitten. Maar toen ik te horen kreeg dat ik veel leuke dingen zou mogen doen, was ik opgelucht.

KENNY
Toen ik wakker werd, dacht ik: "Dit is de dag van mijn leven". Omdat we 's avonds naar Zwitserland vertrokken, maar we moesten eerst nog van half negen tot vier uur naar school.

WENDY
In de trein hebben we veel gekaart. Om tien uur kwam de meester en toen moesten we het bedje in. Maar slapen, de eerste keer, dat gaat niet, hoor. Ik heb in totaal vier uren geslapen. Lang, hee?

BARBARA
Toen we in Sierre waren, namen we de PTT-bus naar Saint-Luc. Oh neen, twaalf haarspeldbochten! Af en toe hing het achterste wiel boven een ravijn. Hoe akelig!

MICHAEL
Normaal mochten we maar opstaan om half acht, maar wij waren al wakker om zeven uur. Na het eten (dat alweer heel lekker was) gingen we terug op verkenningstocht. Deze keer stapten we langs de andere kant van het dorp. We mochten ook "les fifres et les tambours" en enkele bergen tekenen.

ISABEL
In de skiles zijn we naar de kuil geweest om te leren stoppen en draaien. We hebben van meester gewisseld. Ik ben van Inge naar Jan gegaan. Jan is wel lief, maar Inge liever.

STEVY
Vanmorgen zijn we naar Les Moulins geweest. Onderweg namen we het steile muilezelpad. Toen we aan de molens kwamen, kregen we uitleg van Jos en de juffrouw. Een beetje verder gingen we eens binnen in een molen. Stijn wou op de balken kruipen, maar dat mocht niet. Toen we naar buiten kropen, scheurde Frederic zijn jas; hij was er niet blij om. Buiten aan het beekje maakten we dammetjes. Gile vond een gouden steen, ik twee bergkristallen.

SOFIE
Toen we terugkwamen van Les Moulins was iedereen moe en waren we allemaal blij dat we aan het hotel kwamen. Eigenlijk waren er sommigen een beetje droevig omdat er vier kinderen niet mee mochten. Dat waren de vier zieken: Sarah, Lies, Flore en Kenny.

BART
Er was 's morgens dorpsspel. Je moest per groep opdrachten vervullen. In onze groep zaten er twee van Aàntwààrpe.
's Middags tijdens het skiën deden we Tignousa. Die is al redelijk moeilijk. Het is een ankerlift en ik ben er niet afgevallen.

HELEEN
's Avonds was er kwis: "De drie wijzen". Het was zeer plezant. Onze groep won en kreeg een balpen. Ik geef de moni's, de directeur, de juf en de meester een pluim voor deze geslaagde avond.

BRAM
We zijn gestopt bij de planeet Saturnus, waar we konden zakkenglijden en waar we ons vieruurtje opaten. Quinten en ik begonnen een iglo te bouwen, maar de meester riep en de iglo was spijtig genoeg nog niet klaar.

STIJN
Vandaag was de skiles reuzetof omdat we op de babypiste mochten. Het was dus niet zo vermoeiend als gisteren, want we mochten immers met de lift naar boven.

YVES
's Avonds at ik mijn lievelingsgerecht, namelijk "Chinees eten". Dat vind ik zo lekker omdat het pikant klaargemaakt is. We aten rijst met kip en stukjes ananas. Er was ook nog een heerlijk sausje bij.

JEROEN
In de namiddag was het weer skitijd. Gile en ik werden tot Rescue 911-team gebombardeerd. We moesten altijd wachten op de top en dan skieden we naar beneden en hielpen iedereen die gevallen was. Ik heb er zo'n 30 geholpen. Bij de ene was dat al gemakkelijker dan bij de andere, bijvoorbeeld bij Bram. Hij kreeg zijn skilaars niet in zijn ski's, maar het Rescue-team heeft hem gered!

rescue team

SARAH
's Avonds was er fakkeltocht. Dat was keitof. Op het einde vertelde juf Veerle een griezelverhaal en iedereen schrok zich te pletter.

HELEEN
Vandaag maakten we de tocht Saint-Luc - Chandolin. We werden eerst met de bus tot aan de zetellift gevoerd. Spijtig genoeg was deze zetelliftrit van korte duur. Ik kon er wel een hele dag opzitten. Zo zalig!

FLORE
's Middags zijn we naar "le Pierre des Sauvages" (de Steen der Wilden) geweest, waarvoor we eerst heel steile hellingen opmoesten. Daar volgden we de traditie van de voorhistorische mensen en offerden het laatste meisje dat boven was gekomen (Melissa) aan de zon door ze met een mes in het hart te steken en dan het bloed in de talrijke kuiltjes van de steen te laten lopen. Dit alles werd gedaan door druïde Guyus Van Heddegumus.

MELISSA
We gingen naar "le Pierre des Sauvages", waar ik geofferd werd aan de zon, maar gelukkig kon ik 's avonds toch nog naar de dankavond gaan. We kregen bij kaarslicht weer heel lekker eten voorgeschoteld. Opeens begonnen de lichten te flikkeren. Uit de keuken kwamen de skimonotoren met ons hoofdgerecht. Het was steak met frietjes. Iedereen dacht dat men daarmee biefstuk bedoelde, maar dat was niet zo, het was struisvogel!
We brachten de (dank)avond door met dansjes, toneeltjes, enz... van de verschillende scholen. Ten slotte plezierden de skimonitoren ons nog met een soort tamtamspel in paars licht!
Het werd laat, daarom was er deze keer geen avondwijding.

dankmaal

dansje

ROBIN
Geeuw..., ik word wakker in de treincoupé. Als iedereen is opgestaan, nemen we samen een stevig ontbijt: lekkere boterhammetjes en een drankje uit Zwitserland. We babbelen wat over onze belevenissen, spelen kaart en turen naar het Belgische landschap. In Brussel stappen we over. Ik ben maar al te blij dat in Gent papa mij staat op te wachten om mijn bagage over te nemen.

TRUUS
De terugreis is zeer goed verlopen en bij wonder heb ik de hele nacht door geslapen. (Ik ben verschoten van mezelf.)
De sneeuwklas was SUPER-PRACHTIG, KEITOF EN WONDERLIJK MOOI.

<

naar de vorige sneeuwklaspagina
naar de "sneeuwklasthumbnails"
naar het "sneeuwklasregister"
naar de volgende sneeuwklaspagina